Czym jest paliwo CNG

CNGCNG to paliwo cieszące się sporą popularnością m.in. we Włoszech i Niemczech. U nas liczba pojazdów z odpowiednią instalacją jest bardzo skromna, a sieć stacji nie jest rozbudowana.

CNG to skrót od „Compressed Natural Gas”. Jest to gaz ziemny sprężony do 20-25 megapaskali. Składa się w większości z metanu.

CNG ma szereg zalet. Przede wszystkim ma najwyższą liczbę oktanową wśród paliw samochodowych (wartość ta może sięgać 130). Przekłada się to na równomierność procesu spalania. Silnik pracuje ciszej. Ponadto CNG nie powoduje wypłukiwania tzw. filmu olejowego ze ścianek cylindrów. Dzięki temu jednostka napędowa jest bardziej odporna na awarie i może wytrzymać dłuższe przebiegi niż w przypadku LPG.

CNG można stosować do motorów z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Wysoka wartość energetyczna powoduje, że na porównywalnej ilości gazu pokona się więcej kilometrów niż na benzynie czy oleju napędowym. Auto jeżdżące na gazie ziemnym emituje mniej zanieczyszczeń. Nie ma mowy o sadzy. Zawartość dwutlenku węgla w spalinach jest śladowa.

Wysoka temperatura samozapłonu (537 stopni Celsjusza) powoduje, że CNG jest bezpieczny. Ryzyko wybuchu jest mniejsze nawet niż w przypadku benzyny i oleju napędowego. Dodatkowo w razie wycieku z butli gaz ulega rozproszeniu. Pojazdem z instalacją CNG można więc zaparkować w garażu podziemnym, w odróżnieniu od samochodu z LPG.

Oczywistym argumentem przemawiającym na korzyść sprężonego gazu ziemnego jest cena. Oscyluje ona wokół 3,30 zł za metr sześcienny.

Nie trzeba się też martwić o jakość paliwa. Jest ono dostarczane bezpośrednio z gazociągu. Pod domem można postawić własny punkt CNG. Jest to jednak spory wydatek. Za podstawowy kompresor i jego montaż trzeba zapłacić 10 000 zł lub więcej.

CNG ma dużo zalet, ale również wady. Wymaga instalacji butli wysokociśnieniowych. Stalowe są ciężkie, a wykonane z kompozytów drogie. Mają też stosunkowo małą pojemność. Montaż dodatkowych zbiorników znacznie ogranicza możliwości transportowe.

Sama instalacja CNG też nie jest tania. Jeśli samochód nie jest w nią seryjnie wyposażony, to trzeba będzie za nią zapłacić 5000-6000 zł, dwukrotnie więcej niż w przypadku LPG.

Na rynku jest trochę pojazdów z fabrycznymi instalacjami CNG, ale trudno mówić o zatrzęsieniu. W Europie przodują pod tym względem marki koncernów Fiat i Volkswagen. Odpowiednie auta mają w swoich katalogach także Mercedes-Benz, Opel czy Volvo.

Według szacunków organizacji NGV Journal oraz NGVA Europe po polskich drogach jeździ ok. 3400 samochodów na sprężony gaz ziemny. Dla porównania we Włoszech jest ich niemal 850 000. Drugim największym rynkiem są Niemcy z prawie 100 000 pojazdów.

Polska pozostaje daleko w tyle, jeśli chodzi o liczbę stacji CNG, co może być jedną z głównych przyczyn małej popularności samochodów na gaz ziemny. W chwili pisania tego tekstu było ich 24. W Niemczech jest ich ponad 900, a w dużo mniejszych Czechach ok. 50.

Czy macie doświadczenia z samochodami zasilanymi CNG?

 

2 odpowiedzi na “Czym jest paliwo CNG”

  1. AAgun napisał(a):

    Jak to? Nie wolno parkować autem z LPG na parkingu podziemnym?

  2. Gardner napisał(a):

    Te stacje są głównie w miastach jak sądze, więc jak miastowi zaczną jeździć, to się ich pojawi więcej w ogóle a i sens posiadania takiej instalacji będzie większy.

Tagi: auto na gaz, CNG, gaz ziemny, instalacja cng, instalacja gazowa, samochód na gaz, sprężony gaz ziemny