Czym jest ogrzewanie postojowe

Ogrzewanie postojoweOgrzewanie postojowe to sposób na zamarznięte szyby i problemy z rozruchem silnika.

Szyby samochodu pokryte śniegiem i lodem, chłód panujący w kabinie, trudności z uruchomieniem jednostki napędowej – to kłopoty, z którymi muszą się mierzyć kierowcy podczas zimy. Można im zaradzić, montując w aucie ogrzewanie postojowe lub kupując pojazd z zamontowanym fabrycznie systemem tego typu.

Jak sama nazwa wskazuje, ogrzewanie postojowe służy do podgrzewania samochodu. Działanie układu można zaprogramować w taki sposób, aby uruchomił się on przed planowaną podróżą. Zapewnia to nagrzanie silnika, co ułatwia jego rozruch, a tym samym wydłuża jego żywotność. Zmniejsza też zużycie paliwa, ponieważ ciepła jednostka spala mniej niż zimna. Do tego dochodzi aspekt ekologiczny, czyli mniejsza emisja szkodliwych substancji przy ciepłym motorze.

Jeśli zdecydujemy się na bardziej rozbudowane ogrzewanie, uwzględniające zwiększanie temperatury wnętrza, zaoszczędzimy czas potrzebny na skrobanie szyb. Podróż w ciepłym wnętrzu będzie przyjemniejsza, a przy tym bezpieczniejsza, ponieważ niższe jest prawdopodobieństwo zaparowania szyb.

Są trzy główne typy układów ogrzewania postojowego: elektryczny, wodny i powietrzny. Ten ostatni jest stosowany przede wszystkim w ciężarówkach. My przyjrzymy się bliżej systemom występującym w autach osobowych.

Elektryczne ogrzewanie postojowe jest szczególnie popularne w krajach skandynawskich, gdzie montuje się je seryjnie w dużej liczbie pojazdów. Działa ono autonomicznie, niezależnie od układu elektrycznego pojazdu. Wadą tego rozwiązania jest potrzeba podłączenia samochodu do gniazdka o napięciu 230 V. O ile w Skandynawii odpowiednie przyłącza instaluje się nawet na zwykłych parkingach, o tyle w Polsce miejsca postojowe z dostępem do gniazdek to głównie prywatne posesje i garaże.

Cena podstawowego elektrycznego ogrzewania postojowego wynosi ok. 300 zł. Za te pieniądze dostaniemy grzałkę silnika, która jest dostosowana do konkretnego modelu jednostki napędowej. Najtańszy osprzęt zacznie działać dopiero wtedy, gdy zostanie podłączony do zewnętrznego źródła prądu. Za dopłatą samochód można wyposażyć w programator, który uruchomi grzałkę o określonej porze.

Układ można rozbudować o ogrzewanie wnętrza, co podnosi koszt zestawu o 300-400 zł. Taka grzałka z dmuchawą wygląda niczym popularna farelka i jest najczęściej montowana na podłodze przy miejscu pasażera. Jeśli jesteśmy gotowi zapłacić za komplet 1200-1500 zł, dodatkowo zyskamy możliwość ładowania akumulatora podczas postoju.

Większą wygodę zapewnia tzw. ogrzewanie mokre, zwane też wodnym. W tym przypadku w komorze silnikowej instaluje się agregat grzewczy, który łączy się z samochodowym obiegiem chłodzenia. Urządzenie to nie pobiera prądu z gniazdka, tylko jest zasilane paliwem pobieranym z baku pojazdu i energią z akumulatora. Pobór prądu nie jest duży, a ogrzewanie wyłączy się samodzielnie, jeśli poziom naładowania akumulatora będzie za niski. Szacuje się, że ogrzewanie mokre zużywa od 0,2 do 0,5 l paliwa.

Ogrzewanie postojowe spala benzynę lub olej napędowy w specjalnej komorze. Krążący w zamkniętym obiegu płyn chłodniczy zostaje podgrzany, oddaje ciepło do silnika i nagrzewnicy. Przez kratki nawiewowe dmuchawa wtłacza do wnętrza pojazdu powietrze o podniesionej temperaturze.

Ogrzewanie wodne jest dość drogie. W zależności od klasy sprzętu i wielkości samochodu może kosztować od 3000 do 10 000 zł. Producenci podają, że po montażu sprzęt można praktycznie bezobsługowo użytkować przez 5-7 lat, a w tym czasie zwracają się koszty paliwa, jakie zużylibyśmy podczas rozruchu i jazdy na zimnym silniku. Wytwórcy zalecają, żeby uruchamiać ogrzewanie raz w miesiącu nawet poza sezonem zimowym, aby układ się nie zastał.
Poza standardowym programatorem montowanym w aucie ogrzewaniem można sterować zdalnie. Piloty mają zazwyczaj zasięg 1000-1500 m. Producenci oferują też rozwiązania wykorzystujące telefony komórkowe.

Czy macie w swoim samochodzie ogrzewanie postojowe? Uważacie, że jest to zbyt duży wydatek czy może opłacalna inwestycja?

6 odpowiedzi na “Czym jest ogrzewanie postojowe”

  1. P Dampc napisał(a):

    pilot z zasięgiem ponad kilometra?

  2. aaa napisał(a):

    „Szacuje się, że ogrzewanie mokre zużywa od 0,2 do 0,5 l paliwa.” Co to konkretnie znaczy? na dzień/godzinę/cykl?

  3. Leon napisał(a):

    ile ogrzewanie elektrycznie ciagnie pradu z gniazdka ? jakie to byly by koszta dodatkowo miesięcznie do rachunku elektrycznego gdybym podłączał auto codziennie przez miesiąc na 12 godzin ?

    • Pasqd napisał(a):

      Wystarczy około 60 minut przed jazdą, a moc takiego urządzenia może mieć 5kW czyli około 2,5 zł za prąd dziennie 🙂

Tagi: ogrzewanie postojowe, webasto, zima