Czym jest hamowanie silnikiem
Czym jest hamowanie silnikiem
2014-02-13 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/czym-jest-hamowanie-silnikiem?categoryName=ekojazda
Zespół AXA
852 284

13 luty 2014

Czym jest hamowanie silnikiem

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Hamowanie silnikiem to dobra metoda na poprawienie bezpieczeństwa jazdy i zmniejszenie zużycia paliwa.

Hamowanie silnikiem nie jest trudne. Polega na wytracaniu prędkości poprzez umiejętne redukowanie biegów.

Załóżmy taką sytuację: jedziemy na czwartym biegu, a widzimy w oddali, że na skrzyżowaniu świeci się czerwone światło. Zamiast dojeżdżać do miejsca postoju na obecnym przełożeniu lub na luzie, puszczamy gaz. Samochód zacznie zwalniać. Zanim obroty spadną do poziomu, w którym auto zaczyna się „krztusić”, zmieniamy bieg na trzeci, a potem drugi. Możemy sobie przy tym pomagać hamulcem. Jeśli w tym czasie światło zmieni się na zielone i inne auta przed nami zaczną ruszać, my będziemy już na właściwym biegu do przyspieszania.

Hamowanie silnikiem jest ważne ze względów bezpieczeństwa. Przede wszystkim znacząco wspomaga wytracanie prędkości podczas używania hamulca nożnego. Jest to ważne np. w górzystym terenie, zapobiega zagotowaniu płynu hamulcowego. Dodatkowo dzięki temu wolniej zużywają się klocki i tarcze hamulcowe. Przełączenie na bieg jałowy redukuje opory przekazywane przez układ napędowy na koła, dzięki czemu pojazd zacznie przyspieszać, a nie zwalniać.

Samochód z włączonym biegiem jest stabilniejszy. Cały czas ma załączony napęd, co daje kierowcy większą kontrolę, w odróżnieniu od sytuacji, w której jedziemy na luzie. Jest to szczególnie istotne w autach bez systemu ABS, w których podczas gwałtownego hamowania mogą się zablokować koła.

Hamowanie silnikiem pozwala też zaoszczędzić paliwo. Nie dotyczy to tylko aut starszych, z silnikami gaźnikowymi bez zaworu hamowania silnikiem. W przypadku nowszych konstrukcji w momencie, kiedy puszczamy gaz, a mamy włączony bieg, układ wtryskowy przestaje podawać paliwo do silnika. Tłoki poruszają się dzięki obracającym się kołom.

Paliwo zaczyna płynąć ponownie przy odpowiednio niskich obrotach, ale wtedy możemy ponownie zredukować bieg. Podczas przemieszczania się na luzie motor cały czas zużywa pewną dawkę benzyny czy oleju napędowego.
Wadą hamowania silnikiem jest nieco szybsze zużywanie się sprzęgła, ale to w końcu element eksploatacyjny i prędzej czy później trzeba będzie go i tak wymienić.

Należy pamiętać, że hamowanie silnikiem w autach z silnikami Diesla przebiega gwałtowniej. Ponadto jest tym mocniejsze, im wyższe są obroty silnika. Czynność tę należy wykonywać na prostej drodze, przed lub za zakrętami, a nie na nich.

Czy hamujecie silnikiem? Zauważyliście, aby ta technika wpływała na nadmierne zużywanie się sprzęgła?