Czy warto wybrać opony całoroczne?

Vredestein Quatrac 3 – opony całoroczne z elementami ogumienia letniego po prawej stronie i zimowego wyraźnie widocznego po lewej.

Vredestein Quatrac 3 – opony całoroczne z elementami ogumienia letniego po prawej stronie i zimowego wyraźnie widocznego po lewej.

Opony całoroczne zyskały w Polsce w ostatnim czasie sporą popularność. Dlaczego tak się dzieje i czy warto podążyć za tym trendem?

Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć na pytanie, czym jest opona całoroczna i czym się różni od standardowych opon sezonowych. Ogumienie letnie ma miękką mieszankę, która dobrze pracuje przy wysokich temperaturach i nie ulega zbyt szybkiemu zużyciu podczas upałów. Jest elastyczna i dobrze trzyma auto na drodze, przynajmniej póki nie przyjdzie jej zmierzyć się ze śniegiem czy błotem pośniegowym.

Tutaj do akcji wkracza opona zimowa. Ma ona głębsze rowki, które lepiej odprowadzają wodę i lepiej „wgryzają się” w śnieg. Jednocześnie opony zimowe przez zastosowanie miękkiej mieszanki ulegają szybszej degradacji, jeśli jeździ się na nich w ciepłe dni.

Opony całoroczne to rozwiązanie pośrednie. Ich mieszanka jest uniwersalna – przez to nie zapewnia równie dobrej przyczepności w lato, co dobrej klasy opony letnie, ale mimo to utrzymuje ten parametr na dobrym poziomie. Jej bieżnik również jest na swój sposób mieszany. Łączy kształty lameli typowych dla opon letnich z zimowymi, dzięki czemu zawsze nieźle odprowadza wodę czy błoto.

Opona całoroczna nie spisuje się jednak dobrze w ekstremach. Przy dynamicznej jeździe w lato zawsze lepiej spisze się dobra guma sezonowa. Z kolei w zimę, gdy warunki trakcyjne są naprawdę fatalne, dobra opona przeznaczona na tę porę roku zapewni lepszą pewność niż wariant całoroczny.

Sęk w tym, że w ostatnich latach zimy w Polsce stały się łagodne i o ile nie mieszkamy w górach, wyżej wspomniane ekstrema stawiają przed nami wyzwania rzadko. Szczególnie dotyczy to jazdy po mieście. Zima drogowców zaskakuje coraz rzadziej i zaśnieżone drogi są sytuacją coraz mniej spotykaną.

Właśnie dlatego warto rozważyć zakup ogumienia wielosezonowego. Na dodatek jeśli robimy nieduże przebiegi, może się to opłacić również finansowo, szczególnie jeśli wiemy, że opona szybciej by się zestarzała niż zużyła, lepiej na starzenie wystawić jeden całoroczny komplet, niż dwa zestawy sezonowe.

Przy kalkulacjach opłacalności zakupu wielosezonówek ostatecznie trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo, nie finanse. Wszystkich sytuacji na drodze nie da się przewidzieć, ale jeśli mieszkasz w górach, jeździsz zimą na narty w Alpy czy po prostu dużo podróżujesz – pamiętaj, że najbardziej liczy się w Twoim przypadku odporność na różnego rodzaju ekstrema. Z kolei w lato ogumienie letnie w długich trasach zapewni cichszą pracę i niższe spalanie dzięki mniejszym oporom toczenia.

Wniosek? Ogumienie należy zawsze wybierać na podstawie własnych, indywidualnych potrzeb. Opony całoroczne weź pod uwagę przede wszystkim, jeśli nie jeździsz dużo i zazwyczaj poruszasz się po mieście, gdzie ani prędkości nie są duże, ani warunki drogowe nie doskwierają szczególnie mocno nawet w zimę.

Tagi: bezpieczeństwo, jazda w zimę, ogumienie, opony, opony całoroczne, opony sezonowe, poradnik, śnieg, zima