Czy wiesz, kiedy wymienić opony na nowe?

Opony

Co decyduje o tym, że opona nadaje się do wymiany na nową? Dlaczego w ogóle trzeba wymieniać opony? Czy polscy kierowcy wiedzą, kiedy należy to zrobić?

Z ankiety przeprowadzonej przez serwis Oponeo.pl wynika, że tak. Co prawda sonda nie była w stanie wykazać wiedzy, jaką ma przeciętny polski kierowca na temat opon, ale wyniki są optymistyczne. Większość polskich kierowców (aż 79,8%) odpowiedziała, że głównym kryterium decydującym o wymianie opon na nowe jest głębokość bieżnika. Według 16,7% badanych opony należy zmienić, kiedy są po prostu za stare. Tylko 3,5% respondentów wskazało na liczbę przejechanych kilometrów jako powód wymiany opon.

Opony

Trudno mówić w przypadku tej ankiety o błędnych lub poprawnych odpowiedziach, ale z pewnością można stwierdzić, że najważniejszym kryterium decydującym o wymianie opon na nowe jest oczywiście głębokość bieżnika. Kodeks drogowy mówi o minimalnej głębokości bieżnika na poziomie 1,6 mm, ale warsztaty przyjmują nieco bardziej rygorystyczne kryteria. Obecnie wiele nawet stricte rodzinnych samochodów ma dosyć wysoką moc, parametry wszystkich aut znacznie się polepszyły w porównaniu z tymi jeszcze sprzed dekady, dzięki czemu przyspieszenie i prędkość maksymalna także mają wyższą wartość. To z kolei przekłada się na nieco większe wymagania wobec opon.

Dlatego też warsztaty przyjmują za dolną granicę głębokość bieżnika na poziomie 3-4 mm. Przy takim zużyciu opon trzeba już myśleć o nowym komplecie. Zakup nowego ogumienia to niestety niemały wydatek, ale należy pamiętać, że opony są jedynym elementem w samochodzie, który łączy go z nawierzchnią. Choć jest to oczywiste, nie do wszystkich kierowców dociera ten fakt. Jest to jeden z najważniejszych elementów decydujących o bezpieczeństwie na drodze. Jeśli opony będą w złym stanie, nie pomoże żaden system elektronicznej kontroli jazdy, ABS, ESP, EBD czy inny kosmiczny wynalazek. Na oponach nie warto więc oszczędzać.

Opony

Głębokość bieżnika nie jest jedynym kryterium decydującym o przydatności opony. Warto kontrolować ich stan regularnie. Jeśli zauważymy na ich powierzchni jakiekolwiek podejrzane pęknięcia, pęcherze lub uwypuklenia, należy udać się do warsztatu samochodowego i zasięgnąć opinii specjalisty.

Stan opony pogarsza się także z upływem czasu – to oczywiste. Przyjmuje się, że maksymalny czas użytkowania opony to 10 lat. Pomimo że prawo nie reguluje maksymalnego wieku opony, to po tym czasie z pewnością trzeba zdecydować się na zakup świeżego kompletu. Stare opony tracą swoje właściwości. Nie są tak elastyczne, spada komfort podróżowania, wzrasta ryzyko ich uszkodzenia, a to odbija się na bezpieczeństwie.

Przeciętna opona przy umiarkowanym stylu jazdy powinna przejechać od 25 tys. do 50 tys. kilometrów. Wszystko zależy od nawierzchni i stylu jazdy. W terenie oraz przy dynamicznej jeździe opony będą naturalnie zużywać się szybciej.

Opony

Dlaczego te kryteria, a przede wszystkim głębokość bieżnika, są tak ważne? Jak wspomniałem, wpływają one na zachowanie opony podczas jazdy, a co za tym idzie – na bezpieczeństwo. Jeśli bieżnik opony będzie zbyt płytki, nie zdoła ona odprowadzić wystarczającej ilości wody z mokrej nawierzchni. To z kolei może doprowadzić to zjawiska tzw. aquaplanningu – w miejscu styku z podłożem tworzy się „wodna poduszka”, przez co samochód zaczyna „płynąć”, tracąc tym samym przyczepność.

Nowa opona to przede wszystkim świeża mieszanka, która zachowuje się tak, jak jest do tego zaprojektowana. Szybko reaguje na zmiany kierunków, odpowiednio odprowadza wodę i zapewnia optymalną przyczepność samochodu w różnych warunkach.

Jak często wymieniacie opony? Ile kilometrów przejeżdżacie na jednym komplecie?

13 odpowiedzi na “Czy wiesz, kiedy wymienić opony na nowe?”

  1. Zero napisał(a):

    17.000 mil maksymalnie.
    ostatnio kupiłem 4x nowe Continental ContiSport 2 255/40/19, mam nadzieje ze przejadę podobnie lub może nieco więcej.
    Auto ma napęd na 4 kola, wiec opony ścierają się w miarę równo.

    • Koko napisał(a):

      Ja na letnich przejechałem ponad 15 000 km (Continentale Premiumcontact) i mam nadal jakieś 6 mm bieżnika, więc wyjdzie na pewno sporo 🙂

  2. Zero napisał(a):

    17.000 mil maksymalnie.
    ostatnio kupiłem 4x nowe Continental ContiSport 2 255/40/19, mam nadzieje ze przejadę podobnie lub może nieco więcej.
    Auto ma napęd na 4 kola, wiec opony ścierają się w miarę równo.

    • Koko napisał(a):

      Ja na letnich przejechałem ponad 15 000 km (Continentale Premiumcontact) i mam nadal jakieś 6 mm bieżnika, więc wyjdzie na pewno sporo 🙂

  3. Maximus napisał(a):

    Moje sportowe opony już się powoli kończą, jeszcze na suchym jest świetnie, ale jak jest mokro, to trzeba już trochę uważać na aquaplanning.

  4. Maximus napisał(a):

    Moje sportowe opony już się powoli kończą, jeszcze na suchym jest świetnie, ale jak jest mokro, to trzeba już trochę uważać na aquaplanning.

  5. tlenekcynku napisał(a):

    Michelin R16 205/55 – po 25 000 km pozostało 4~5mm i czuć zwłaszcza przy wjeździe w koleinę z wodą że to już nie to samo co na początku te 3-4mm to rozsądna wartość i zgadzam się ,że to czas na wymianę ustawowe 1,6mm to norma domagająca się korekty jak zachowuje się taki samochód jadąc przepisowo 140km/h autostradą w deszczu?

    • Medusa_Path napisał(a):

      1,6 mm bieżnika to w ogóle jest nieporozumienie, tego bieżnika już wtedy prawie nie ma, absolutne min. to co najmniej 3mm

  6. tlenekcynku napisał(a):

    Michelin R16 205/55 – po 25 000 km pozostało 4~5mm i czuć zwłaszcza przy wjeździe w koleinę z wodą że to już nie to samo co na początku te 3-4mm to rozsądna wartość i zgadzam się ,że to czas na wymianę ustawowe 1,6mm to norma domagająca się korekty jak zachowuje się taki samochód jadąc przepisowo 140km/h autostradą w deszczu?

    • Medusa_Path napisał(a):

      1,6 mm bieżnika to w ogóle jest nieporozumienie, tego bieżnika już wtedy prawie nie ma, absolutne min. to co najmniej 3mm

    • XYZOL napisał(a):

      Zacznijmy od tego, że nie jeździ się 140 km/h w deszczu.

Tagi: bieżnik, głębokość bieżnika, opony, stare opony, wiek opon, wskaźnik, wymiana, wymiana opon, zmiana opon, zużycie, zużycie opon