Common rail vs pompowtryskiwacze

Common Rail

Układy bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych na dobre już zadomowiły się pod maskami diesli. Na rynku królują dwie technologie realizujące to zadanie – pompowtryskiwacze oraz common rail. Która z nich jest lepsza? To pytanie powraca za każdym razem, kiedy dyskutuje się o tych dwóch rozwiązaniach.

Pominę budowę oraz zasadę działania pompowtryskiwaczy i common rail, ponieważ można bez problemu znaleźć w Internecie mnóstwo artykułów na ten temat. Skupię się natomiast na wadach i zaletach obu technologii. Na wstępie wyjaśnię jednak przynajmniej cel stosowania bezpośredniego wtrysku paliwa.

Osiągnięcie jak największego ciśnienia wtrysku paliwa sprzyja lepszemu spalaniu paliwa w cylindrze. Idealne rozpylenie mieszanki w komorze spalania wpływa na cały proces. Dokładne wymieszanie z powietrzem i osiągnięcie jak najbardziej jednolitej w swojej objętości mieszanki paliwowo-powietrznej poprawia parametry spalania. To oczywiście wpływa na moc silnika, zużycie paliwa czy emisję szkodliwych substancji w spalinach.

Pompowtryskiwacz

Fiat (common rail) i Volkswagen (pompowtryskiwacze) wprowadzili swoje technologie niemal jednocześnie – odpowiednio w 1997 i 1998 roku. Wielu użytkowników diesli uważa, że niemiecki koncern popełnił błąd, inwestując w pompowtryskiwacze, które – ich zdaniem – niedługo umrą śmiercią naturalną. Potwierdzeniem takiej opinii było zastosowanie przez koncern VAG technologii common rail w produkowanych samochodach. Czy faktycznie pompowtryskiwacze okazały się technologicznym niewypałem?

Nie do końca. Pompowtryskiwacze w swoim czasie były jak najbardziej trafionym pomysłem. Cały czas przecież chodziło i chodzi o to, aby uzyskać jak najwyższe ciśnienie wtrysku. Pierwsze pompowtryskiwacze osiągały ciśnienie rzędu 2000 barów, podczas gdy w common rail pierwszej generacji wartość ta wynosiła 1300 barów. Przez lata ciśnienie oczywiście wzrosło i aktualnie oscyluje również w okolicach 2000 barów. Volkswagen wprowadził więc common rail do swoich silników wtedy, kiedy technologia ta osiągnęła dojrzałość.

Montaż pompowtryskiwacza

Największa wada pompowtryskiwaczy wynika niestety z ich budowy. Ze względu na specyficzny układ sterowania nie są w stanie realizować tylu faz wtrysku co common rail. Dla kierowcy odczuwalna będzie gorsza kultura pracy silnika. Będzie on głośniejszy, a tzw. „klekot” wyraźnie słyszalny. Pompowtryskiwacze II generacji są już pod tym względem jednak znacznie lepsze.

Ze względu na swoją budowę pompowtryskiwacze są także trudniejsze do adaptacji w silniku. W pierwszych latach produkcji sporym problemem były pękające wałki rozrządu, na których musiano umieścić dodatkowe krzywki sterujące pracą pompowtryskiwaczy. Wzmocniona musi być również głowica, która ma bardziej skomplikowany kształt. Kupując więc samochód z takim silnikiem zwróćmy uwagę na stan tych dwóch elementów. Jeśli głowica jest uszkodzona, nie powinno obrabiać się jej mechanicznie, a wymienić na nowo co oczywiście wiąże się z dużymi kosztami. Nieco tańsze będą wałki rozrządu, ale także i tutaj zachowajmy ostrożność, ponieważ awarie na tym polu mogą pociągnąć za sobą szereg innych defektów w silniku.

Budowa common rail jest bardzo kompaktowa. Mniejsza liczba elementów mechanicznych przekłada się na niższą masę silnika oraz jego wymiary – przede wszystkim wysokość. Zaoszczędzone centymetry pod maską można przeznaczyć na jej odpowiednie ukształtowanie, tak aby zapewnić jak najwyższe bezpieczeństwo pieszych w przypadku potrącenia.

Common Rail

Producenci zaczęli rezygnować z pompowtryskiwaczy, ponieważ trudno im było za ich pomocą spełnić rygorystyczną normę czystości spalin EURO 5. Za kilka lat wejdzie jednak kolejna norma EURO 6, która będzie wymagała zupełnie innego podejścia do problemu czystości spalin. Ze względów technicznych, może się okazać, że pompowtryskiwacze przeżyją drugą młodość. Co więcej, rozruch silnika nawet w niskiej temperaturze jest w przypadku pompowtryskiwaczy łatwiejszy. Zużycie paliwa jest także ograniczone dzięki nie występowaniu zjawiska podciekania wtryskiwaczy.

Należy mieć na uwadze, że common rail jest bardzo zaawansowany technologicznie. Wtryskiwacze wykonywane są z dokładnością nawet do 1 mikrometra, co oczywiście przekłada się na większą wrażliwość w stosunku do stosowanego paliwa. Powinno tankować się głównie na sprawdzonych stacjach benzynowych. Nawet niewielkie zanieczyszczenia potrafią sprawić kłopoty w układzie zasilania paliwem. Gorszej jakości olej napędowy pompowtryskiwacze znoszą za to znacznie lepiej. W przypadku common rail zużycie paliwa jest nieco wyższe ze względu na realizowanie wielu faz wtrysku. Poza tym, wysoce zaawansowane technologicznie wtryski zasobnikowe potrafią przysporzyć problemów przy naprawie niejednemu mechanikowi, a to wiąże się oczywiście z drogimi naprawami.

Common Rail

Pompowtryskiwacze czy common rail? W nowych samochodach montuje się common rail, więc nabywca takiego pojazdu nie ma możliwości wyboru. Co innego w przypadku zakupu samochodu używanego. Można zdecydować się na pompowtryskiwacze gwarantujące bardzo dobre parametry silnika i bezawaryjność. Jeśli już coś się z nimi stanie, naprawa będzie mimo wszystko tańsza niż w przypadku common rail. Jeśli nie przeszkadza nam klekot dochodzący spod maski i nie jesteśmy członkami Greenpeace’u zalecałbym wybór właśnie tego rozwiązania.

W przypadku gdy komuś zależy na wyższej kulturze pracy i niższym hałasie, warto, by postawił na common rail, który jednak spali odrobinę więcej oleju napędowego. Silniki z tą technologią bez problemu jednak spełniają normę czystości spalin Euro 5, co w przyszłości może okazać się niezbędne do poruszania się na niektórych drogach Europy. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, a wybór zależy tak naprawdę od kierowcy. Jakie są Wasze preferencje: wolicie pompowtryskiwacze czy common rail?

12 odpowiedzi na “Common rail vs pompowtryskiwacze”

  1. Edas75 napisał(a):

    Nie wiem po co ktoś chciałby kupować diesla z pompowtryskiwaczem. Już mi się rozjaśniło w głowie – tylko CR.

    • Krakowiak napisał(a):

      proszę Cię…

    • Maciek napisał(a):

      Nie ma problemów z układami Common Rail więcej na stronie http://www.wtryskiwacz.com Można te układy
      profesjonalnie naprawiać regenerować.Etapy regeneracji wtryskiwaczy
      I. Posiadamy wysokospecjalistyczne urządzenia m.in. BOSCH EPS 200A, które jako jedyne dostępne na
      rynku symuluje pracę silnika na wszystkich obciążeniach i umożliwia zbadanie prawidłowej pracy
      wtryskiwacza.
      Weryfikacja i naprawa (regeneracja) wtryskiwacza Common Rail, Bosch, Delphi polega na:
      – czyszczeniu wszystkich elementów wtryskiwacza metodą ultradźwiękową
      – wymianie uszczelnień wewnętrznych na nowe, oryginalne części Bosch

  2. Edas75 napisał(a):

    Nie wiem po co ktoś chciałby kupować diesla z pompowtryskiwaczem. Już mi się rozjaśniło w głowie – tylko CR.

    • Krakowiak napisał(a):

      proszę Cię…

    • Maciek napisał(a):

      Nie ma problemów z układami Common Rail więcej na stronie http://www.wtryskiwacz.com Można te układy
      profesjonalnie naprawiać regenerować.Etapy regeneracji wtryskiwaczy
      I. Posiadamy wysokospecjalistyczne urządzenia m.in. BOSCH EPS 200A, które jako jedyne dostępne na
      rynku symuluje pracę silnika na wszystkich obciążeniach i umożliwia zbadanie prawidłowej pracy
      wtryskiwacza.
      Weryfikacja i naprawa (regeneracja) wtryskiwacza Common Rail, Bosch, Delphi polega na:
      – czyszczeniu wszystkich elementów wtryskiwacza metodą ultradźwiękową
      – wymianie uszczelnień wewnętrznych na nowe, oryginalne części Bosch

  3. Fiatmaniak napisał(a):

    Pompowtryskiwacze miały sens bytu tylko w początkowej fazie produkcji czyli Fiat zrobił świetne posuniecie wprowadzając do swoich silników diesla układ common rail który daje równiejszą pracę,mniejsze wydzielanie ciepła, mniejszy hałas, emisję spalin itd. Miedzy innymi dlatego diesle grupy Fiat są tak trwałe i niezawodne.

  4. Fiatmaniak napisał(a):

    Pompowtryskiwacze miały sens bytu tylko w początkowej fazie produkcji czyli Fiat zrobił świetne posuniecie wprowadzając do swoich silników diesla układ common rail który daje równiejszą pracę,mniejsze wydzielanie ciepła, mniejszy hałas, emisję spalin itd. Miedzy innymi dlatego diesle grupy Fiat są tak trwałe i niezawodne.

  5. Igor napisał(a):

    Jest już pierwsze w Polsce forum Common Rail http://www.commonrailforum.pl tylko o common rail warto tam zaglądnąć. Ciekawie zrobione forum dużo zdjęć .

  6. Igor napisał(a):

    Jest już pierwsze w Polsce forum Common Rail http://www.commonrailforum.pl tylko o common rail warto tam zaglądnąć. Ciekawie zrobione forum dużo zdjęć .

  7. bosch napisał(a):

    Wiedza doświadczenie i umiejętności to cechy, które muszą posiadać mechanicy pojazdów samochodowych. Naprawa wtryskiwaczy common rail wymaga tych cech gdyż są to najbardziej skomplikowane wtryskiwacze jakie dotąd wyprodukowała firma Bosch. Oczywiście trwają cały czas prace nad udoskonaleniem tego typu wtryskiwaczy i pomp choć ciężko powiedzieć kiedy dostana się do masowej produkcji. Naprawa tych wtryskiwaczy i tak na razie nie będzie możliwa ponieważ firmy bronią się jak mogą bo na czym się zarabia dobre pieniądze jak nie na sprzedaży nowych pomp i wtryskiwaczy common rail. Pierwsze generacje wtryskiwaczy i pomp można było naprawiać bardzo profesjonalnie co można zobaczyć w procesach regeneracji na .Bardzo wiele firm zwłaszcza z krajów azjatyckich próbują tworzyć repliki tych części , ale są one bardzo niskiej jakości i nie warto ich montować bo przebiegi na nich są połowę krótsze http://www.wtryskiwacz.com/etapy.html niż na oryginalnych częściach boscha. Jedynie części firmy delphi common rail można spokojnie montować i spełnią w samochodzie swoją role prawie jak fabrycznie nowe części, ale to wyjątek. Regeneracja naprawa wtryskiwaczy na częściach delphi jest opisana szczegółowo na http://www.wtryskiwacz.com Doskonały sprzęt daje rewelacyjne efekty , które są nie do zdobycia bez tak precyzyjnych narzędzi które zapewniają dokładność pomiarów nawet do jednego mikrona. Wiele przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej próbuje kopiować te maszyny ale bez powodzenia. Naprawa wtryskiwaczy na tego typu sprzętach jest nie dokładna mało precyzyjna co finalnie przekłada się na efekt końcowy w postaci wielu usterek podczas eksploatacji zwłaszcza samochodów ciężarowych robiących miliony kilometrów rocznie. Bosch Service nie idzie na tania jakość bo wiadomo ,że to się w perspektywie czasu nie opłaci, a dobrze zainwestowane nawet duże pieniądze w naprawę na wysokim poziomie zwróci się wielokrotnie. Adres takich stanowisk naprawczych jest na http://www.wtryskiwacz.com/blisko.html i wcale nie tak daleko od siebie jak mogło by się wydawać. Na pewno warto wszystko zobaczyć osobiście do czego zachęcamy.

  8. bosch napisał(a):

    Wiedza doświadczenie i umiejętności to cechy, które muszą posiadać mechanicy pojazdów samochodowych. Naprawa wtryskiwaczy common rail wymaga tych cech gdyż są to najbardziej skomplikowane wtryskiwacze jakie dotąd wyprodukowała firma Bosch. Oczywiście trwają cały czas prace nad udoskonaleniem tego typu wtryskiwaczy i pomp choć ciężko powiedzieć kiedy dostana się do masowej produkcji. Naprawa tych wtryskiwaczy i tak na razie nie będzie możliwa ponieważ firmy bronią się jak mogą bo na czym się zarabia dobre pieniądze jak nie na sprzedaży nowych pomp i wtryskiwaczy common rail. Pierwsze generacje wtryskiwaczy i pomp można było naprawiać bardzo profesjonalnie co można zobaczyć w procesach regeneracji na .Bardzo wiele firm zwłaszcza z krajów azjatyckich próbują tworzyć repliki tych części , ale są one bardzo niskiej jakości i nie warto ich montować bo przebiegi na nich są połowę krótsze http://www.wtryskiwacz.com/etapy.html niż na oryginalnych częściach boscha. Jedynie części firmy delphi common rail można spokojnie montować i spełnią w samochodzie swoją role prawie jak fabrycznie nowe części, ale to wyjątek. Regeneracja naprawa wtryskiwaczy na częściach delphi jest opisana szczegółowo na http://www.wtryskiwacz.com Doskonały sprzęt daje rewelacyjne efekty , które są nie do zdobycia bez tak precyzyjnych narzędzi które zapewniają dokładność pomiarów nawet do jednego mikrona. Wiele przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej próbuje kopiować te maszyny ale bez powodzenia. Naprawa wtryskiwaczy na tego typu sprzętach jest nie dokładna mało precyzyjna co finalnie przekłada się na efekt końcowy w postaci wielu usterek podczas eksploatacji zwłaszcza samochodów ciężarowych robiących miliony kilometrów rocznie. Bosch Service nie idzie na tania jakość bo wiadomo ,że to się w perspektywie czasu nie opłaci, a dobrze zainwestowane nawet duże pieniądze w naprawę na wysokim poziomie zwróci się wielokrotnie. Adres takich stanowisk naprawczych jest na http://www.wtryskiwacz.com/blisko.html i wcale nie tak daleko od siebie jak mogło by się wydawać. Na pewno warto wszystko zobaczyć osobiście do czego zachęcamy.

Tagi: ciśnienie wtrysku, co lepsze, common rail, dawka paliwa, diesel, elektrozawór, iglica wtryskiwacza, komora wysokiego ciśnienia, listwa Common Rail, listwa paliwowa, Mechanika, normy spalin, pompa wtryskowa, pompa wysokociśnieniowa, pompowtryskiwacze, porównanie Common Rail i pompowtryskwiczy, sterowanie elektrozaworem, szyna Common Rail, szyna paliwowa, Układ wtryskowy, układ wtrysku bezpośredniego, układ wtrysku w dieslu, wady i zalety Common Rail, wady i zalety pompowtryskwiaczy, wtrysk bezpośredni, wtrysk paliwa, wtrysk wysokociśnieniowy, Wtryskiwacze, zawór przelewowy