Co oznaczają różne kolory spalin?

Wydech (fot. Subaru)

Wydech (fot. Subaru)

Samochód może nam dać znać, że coś jest z nim nie tak, poprzez podświetlanie różnych kontrolek na desce rozdzielczej. My sami możemy jednak wykryć problem, jeśli przyjrzymy się innym sygnałom, takim jak różne kolory spalin.

Spaliny są jednym z produktów reakcji, zachodzących w silniku tłokowym. W zależności od ich rodzaju, możemy oszacować, jakiego typu problem mamy z jednostką napędową. Białe spaliny oznaczają, że mogła zostać uszkodzona uszczelka pod głowicą lub nawet sama głowica, a do cylindrów dostaje się płyn chłodzący. Warto jednak pamiętać, że ten kolor oznacza kłopoty jedynie wtedy, gdy utrzymuje się przez dłuższy czas. Białe spaliny są czymś naturalnym zaraz po rozruchu silnika. Pochodzą one najczęściej od pary wodnej powstałej z wilgoci zgromadzonej np. w układzie wydechowym.

Z kolei czarny dym wydobywający się z układu wydechowego, to problem najczęściej diesli. Silniki wysokoprężne, które mają kłopoty z układem wtryskowym, często dymią na czarno. Co ciekawe, może to być też zjawisko zupełnie naturalne, np. gdy dociśniemy pedał gazu ze znaczną siłą i zostanie wykonane dopalanie filtra cząstek stałych.

Czarne spaliny mogą pochodzić także z silników benzynowych. Tam są one efektem problemów z jednostką sterującą silnikiem. Oznaczają, że motor dostaje zbyt dużą dawkę paliwa. Może to być spowodowane niefachową ingerencją w sterowanie jednostką napędową.

Niebieski kolor może oznaczać kilka rodzajów problemów. Jednym z nich jest spalanie oleju, który przedostał się do komór tłokowych. Pod znakiem zapytania stoi tylko źródło tego problemu. Uszkodzone mogły zostać pierścienie tłokowe lub inne elementy, krytyczne dla szczelności silnika.

Jak widać, poszczególne kolory spalin mogą świadczyć o różnych problemach z motorem. Dlatego warto regularnie, po rozgrzaniu silnika, przyglądać się temu, co nasze auto zostawia za sobą. Pomoże to zwrócić uwagę na potencjalne awarie, zanim w ogóle nastąpią.

Zajrzyjcie również tutaj: Jak rozpoznać awarię po kolorze spalin?

  • emil

    diesel musi kopcić! 😉

Tagi: Mechanika, poradnik, Silnik, spaliny