Chlapacze samochodowe (inaczej osłony, fartuchy przeciwbłotne) cieszyły się ogromną popularnością w latach 70. i 80. Również i dziś znajdziemy zwolenników tego typu rozwiązania, choć nie są już standardowym wyposażeniem każdego samochodu. Wielu początkujących kierowców zastanawia się, jakie są wady i zalety fartuchów przeciwbłotnych. Jak przebiega montaż chlapaczy? 

Chlapacze samochodowe – wady i zalety fartuchów przeciwbłotnych

Chlapacze samochodowe niosą wiele korzyści. Chronią lakier przed zniszczeniem, zapobiegają szybkiemu rdzewieniu karoserii i brudzeniu się samochodu. Pojazd wyposażony w fartuchy przeciwbłotne jest czystszy i z tyłu, i z przodu (brud nie spływa po karoserii). Ograniczają uderzenia piasku i żwiru o progi oraz drzwi. Dzięki osłonom mniej brudzą się także boczne części nadwozia. Tego typu fartuchy przeciwbłotne są szczególnie przydatne zimą. Dlaczego? Ponieważ pojazdy osobowe i ciężarowe, które jadą przed nami, wyrzucają spod kół błoto pośniegowe, piasek i drobne kamyki. Szyby są wrażliwe na uszkodzenia – nawet bardzo mały kamyk może spowodować odprysk i pęknięcie. Chcąc zabezpieczyć się przed tego typu sytuacją, warto wykupić ubezpieczenie szyb razem z AC

Takie osłony są stosunkowo tanie, dostępne w różnych kształtach i rozmiarach, dzięki czemu bez problemu dobierzemy produkt pasujący do naszego modelu samochodu. Oczywiście chlapacze nie są jedynym sposobem na zabezpieczenie samochodu przed błotem, piaskiem, żwirem i kamykami. Innym rozwiązaniem jest folia ochronna, która również zapobiega niszczeniu powłoki lakierniczej pojazdu. Możemy okleić nią strategiczne miejsca, bez pogorszenia wyglądu samochodu. Warto jednak podkreślić, że folia nie chroni przedniej części progu. Kompromisem, który wybiera część kierowców, jest lakierowanie fartuchów przeciwbłotnych na kolor nadwozia.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Oczywiście chlapacze nie są też pozbawione wad. Jako że są wykonane z gumy lub tworzywa sztucznego, nie prezentują się estetycznie, wiele osób nie decyduje się na zakup chlapaczy właśnie ze względu na ich negatywny wpływ na ogólny wygląd pojazdu. 

Ile kosztują chlapacze samochodowe?

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, osłony przeciwbłotne nie są kosztowne. Najwięcej zapłacimy, oczywiście kupując chlapacze w ASO (trzeba liczyć się z wydatkiem do 250 złotych). Natomiast nieoryginalne elementy nabędziemy już za kilkanaście złotych. Nie rekomendujemy zakupu najtańszych chlapaczy, gdyż ze względu na niską jakość wykonania i użytego materiału, mogą nie spełniają dobrze swojej funkcji ochronnej.

Montaż chlapaczy – jak zamontować chlapacze do auta?

Kiedyś chlapacze były częścią wyposażenia każdego pojazdu – samochody, ciężarówki, autobusy miały osłony przeciwbłotne. Obecnie auta osobowe nie mają fabrycznych osłon (samochody są homologowane bez chlapaczy, diagności nie mają prawa egzekwować ich obecności, co wykorzystują producenci pojazdów osobowych – nie montując w nich tego typu osłon) – zakup fartuchów leży w gestii  kierowcy. 

Montaż chlapaczy nie jest skomplikowany, w większości przypadków nie ma konieczności demontowania kół. Przed zamontowaniem należy upewnić się, że osłony będą dobrze przylegać do naszego modelu auta i szczegółowo zapoznać z instrukcją. Po ustaleniu odpowiedniej pozycji chlapaczy, możemy zaznaczyć miejsca, w których wykonamy otwory montażowe (w instrukcji znajdziemy informację odnośnie średnicy otworu). Po wywierceniu otworów należy zabezpieczyć je preparatem chroniącym przed korozją, a następnie zamontować chlapacze, z wyczuciem dokręcając śruby.

Warto zaznaczyć, że niewłaściwe dopasowanie chlapaczy do nadwozia może spowodować, że fartuch będzie pracował podczas jazdy, w konsekwencji uszkadzając karoserię i przyczyniając się do rozwoju ogniska korozji. Jeśli chcemy uniknąć tego typu problemów, pamiętajmy, że chlapacze muszą równomiernie przylegać do nadwozia.

Co roku na wiosnę powinniśmy zdemontować chlapacze samochodowe i dokładnie wyczyścić element nadwozia, do którego były zamontowane osłony przeciwbłotne. 

Podsumowując, mimo że chlapacze samochodowe nie wpływają pozytywnie na estetykę pojazdu, pełnią ważną, praktyczną funkcję – chronią auto przed błotem, piaskiem, żwirem i drobnymi kamykami. Alternatywą dla chlapaczy może być też praktycznie niewidoczna folia ochronna lub lakierowanie newralgicznych miejsc