Check engine – ta kontrolka oznacza kłopoty
Check engine – ta kontrolka oznacza kłopoty
2014-09-18 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/check-engine-ta-kontrolka-oznacza-klopoty?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

18 wrzesień 2014

Check engine – ta kontrolka oznacza kłopoty

Ocena: 1/5 (1 głosów)

Zaświecenie się kontrolki „check engine” na tablicy rozdzielczej może oznaczać, że silnik zaczął pracować w trybie awaryjnym z powodu problemów jednego z podzespołów.

Żółty napis „check engine” („sprawdź silnik”) pojawi się, gdy komputer otrzyma informację o nieprawidłowościach od jednego z czujników. Zamiast napisu na tablicy może się wyświetlić ikona przedstawiająca jednostkę napędową lub charakterystyczną sprężynkę (w przypadku aut z motorem wysokoprężnym).

Co to dla nas oznacza? Silnik najprawdopodobniej przeszedł w tryb awaryjny. Moc została ograniczona. Wzrosnąć może za to spalanie. Zapłon i wtrysk nie działają precyzyjnie, ponieważ komputer sterujący pracą motoru przyjmuje wartości uśrednione. Ma to chronić jednostkę napędową i jej osprzęt przed poważniejszymi uszkodzeniami.

Czasami problem nie jest natury mechanicznej. Zdarza się, że kontrolka zapala się w trakcie mrozów lub po wyjeździe z myjni. Inną przyczyną może być zła jakość zatankowanego paliwa.

Jeśli samochód wciąż sygnalizuje, że coś jest nie w porządku, nie powinniśmy tego lekceważyć. Powinniśmy się wybrać się do warsztatu, aby odczytać kod błędu z komputera i ewentualnie dokonać naprawy.

Jak wspomniałem, komputer przechodzi w tryb awaryjny po odczytaniu danych z czujników. Czasami psują się same czujniki, np. przepływomierz. Rejestruje on ilość i gęstość powietrza dostarczanego do silnika. „Check engine” może zacząć się świecić także wtedy, gdy awarii ulegnie sonda lambda znajdująca się w kolektorze wydechowym. Odczyty z tego czujnika umożliwiają ustalanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przejście w tryb awaryjny może być spowodowane również nieprawidłowym funkcjonowaniem czujników położenia przepustnicy, ciśnienia w kolektorze ssącym, położenia wału korbowego i wałków rozrządu.

Elektronika może również ostrzegać o usterce katalizatora, zaworu recyrkulacji spalin (EGR) czy zapchaniu filtra cząstek stałych. Możliwe, że występują problemy z układem zapłonowym i że konieczna jest np. wymiana świec.
Dużą wagę do żółtej ikony na tablicy rozdzielczej powinni przywiązywać użytkownicy samochodów z instalacją LPG. Być może konieczna jest regulacja instalacji lub wymiana jej komponentów.
Czy w Waszym samochodzie zapaliła się kiedyś kontrolka „check engine”?