Check engine – ta kontrolka oznacza kłopoty

Zaświecenie się kontrolki „check engine” na tablicy rozdzielczej może oznaczać, że silnik zaczął pracować w trybie awaryjnym z powodu problemów jednego z podzespołów.

Żółty napis „check engine” („sprawdź silnik”) pojawi się, gdy komputer otrzyma informację o nieprawidłowościach od jednego z czujników. Zamiast napisu na tablicy może się wyświetlić ikona przedstawiająca jednostkę napędową lub charakterystyczną sprężynkę (w przypadku aut z motorem wysokoprężnym).

Co to dla nas oznacza? Silnik najprawdopodobniej przeszedł w tryb awaryjny. Moc została ograniczona. Wzrosnąć może za to spalanie. Zapłon i wtrysk nie działają precyzyjnie, ponieważ komputer sterujący pracą motoru przyjmuje wartości uśrednione. Ma to chronić jednostkę napędową i jej osprzęt przed poważniejszymi uszkodzeniami.

Czasami problem nie jest natury mechanicznej. Zdarza się, że kontrolka zapala się w trakcie mrozów lub po wyjeździe z myjni. Inną przyczyną może być zła jakość zatankowanego paliwa.

Jeśli samochód wciąż sygnalizuje, że coś jest nie w porządku, nie powinniśmy tego lekceważyć. Powinniśmy się wybrać się do warsztatu, aby odczytać kod błędu z komputera i ewentualnie dokonać naprawy.

Jak wspomniałem, komputer przechodzi w tryb awaryjny po odczytaniu danych z czujników. Czasami psują się same czujniki, np. przepływomierz. Rejestruje on ilość i gęstość powietrza dostarczanego do silnika. „Check engine” może zacząć się świecić także wtedy, gdy awarii ulegnie sonda lambda znajdująca się w kolektorze wydechowym. Odczyty z tego czujnika umożliwiają ustalanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przejście w tryb awaryjny może być spowodowane również nieprawidłowym funkcjonowaniem czujników położenia przepustnicy, ciśnienia w kolektorze ssącym, położenia wału korbowego i wałków rozrządu.

Elektronika może również ostrzegać o usterce katalizatora, zaworu recyrkulacji spalin (EGR) czy zapchaniu filtra cząstek stałych. Możliwe, że występują problemy z układem zapłonowym i że konieczna jest np. wymiana świec.
Dużą wagę do żółtej ikony na tablicy rozdzielczej powinni przywiązywać użytkownicy samochodów z instalacją LPG. Być może konieczna jest regulacja instalacji lub wymiana jej komponentów.
Czy w Waszym samochodzie zapaliła się kiedyś kontrolka „check engine”?

9 odpowiedzi na “Check engine – ta kontrolka oznacza kłopoty”

  1. occ napisał(a):

    Wystarczy, że zaleję jakieś kiepskiej jakości paliwo i już się zapala, ale to nie oznacza że nagle silnik zaczyna pracować w trybie awaryjnym i muszę gnać do warsztatu. Tak więc, bez przesady…

  2. taktak napisał(a):

    Kiedyś zapaliła mi się ta kontrolka. Samochód jeździł bez zmian a następnego dnia kontrolka zgasła. Autor chyba trochę demonizuje tę kontrolkę. Wiadomo, że nie wolno olać całkowicie ale jak człowiek zakaszle to nie oznacza od razu, że umiera 😉

  3. Marcin napisał(a):

    Punto II 1.2 8v
    Kontrolka zapaliła się w czasie powrotu z wakacji, silnik stracił moc trzęsło jak w traktorze, bo chodził na 3 cylindry
    a tu jeszcze 300km do domu i auto załadowane po brzegi.
    jakoś dojechałem, ledwo rozpędzał się do 90km/h
    a pod górkę potrafił zwolnić do 60km/h

    wymieniono świece, kable i cewke
    potem znalazłem informacje że padła centralka wtrysku (400zł regenerowana)
    po wymianie wszystko działało jak trzeba 😉

  4. Kramon napisał(a):

    umnie pali się ta kontrolka już prawie rok. serwis mazdy wymienił połowę części w silniku i w sumie dalej się ona świeci i nie wiedzą w sumie why…

  5. uyguy napisał(a):

    a u mnie sie pali już od 10 tys km i bedzie sie paliła dalej bo mam zaślepiony zawór egr a wydawać 400 zł na nowy to słaba opcja

  6. Bis Bisowski napisał(a):

    U mnie się zapaliła jak po uszczelnieniu skrzyni i wymianie docisku zapomniałem podłączyć sondę lambda. Za to niesprawny ABS to się świeci już trzeci rok.

  7. Grzegorz napisał(a):

    Posiadam Opla Corsę D, miałem 2 przypadki zapalenia się ww. kontrolki, pierwszy raz gdy jechałem ponad 5 godzin w upale, wystarczyło zjechać na postój i po schłodzeniu auta po 15 minutach kontrolka zgasła, drugi przypadek to zatankowane złej jakości paliwo, wystarczyło dotankować 15 litrów lepszego i jak ręką odjął 🙂

  8. Mogul878 napisał(a):

    50 $ darmowego prawdziwe pieniądze na PokerStars w ten link: http://bit.ly/1Aj4RPn (kaucja nie !!)

  9. agnieszka napisał(a):

    witam mam mazde 6 2.0 disiel 2003r. przy uruchomieniu silnika swieci mi sie kontrolka pomaranczowa check engine i cały czas sie swieci dopiero po 500metrów jak sie auto zagrzeje zgasze i 5minut odczekam kontrolka gasnie , jak auto ostygnie i znow zapalam znow sie swieci i tak w kołko , wie ktos co to moze byc???? bylem u dwoch mechanikow niby kod bledu usuwaja , swiece zarowe wymienilem a i tak to samo jest …

Tagi: check engine, Mechanika, tryb awaryjny silnika