Zaświecenie się żółtej kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej może oznaczać, że silnik zaczął pracować w trybie awaryjnym z powodu problemów jednego z podzespołów. Chociaż nie zawsze zwiastuje to poważną awarię, to jednak takiego sygnału nie warto bagatelizować. Jak powinien zachować się kierowca, gdy zapali się kontrolka silnika? Co może być przyczyną problemu i jak ją rozpoznać? Sprawdź w naszym poradniku.

Pomarańczowa kontrolka silnika – co oznacza?

Żółte lub pomarańczowe kontrolki zapalające się na desce rozdzielczej informują kierowcę o usterce, która została wykryta w jednym z podzespołów lub czujników. Taka wada, chociaż nie uniemożliwia dalszej jazdy pojazdem, nie może być jednak ignorowana. Jeśli przyczyna problemu nie zostanie szybko znaleziona, pojazd może ulec poważniejszej, a przez to i bardziej kosztownej awarii. Jak się zachować, gdy na desce zaczną migać kontrolki żółtego koloru? Najlepiej spokojnie dokończyć jazdę pojazdem i umówić się na wizytę u mechanika.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Kontrolka silnika jest jednym z elementów systemu samodiagnostyki pojazdu. Żółty napis check engine wyświetla się, gdy komputer otrzyma informację o nieprawidłowej pracy jednego z czujników. Zamiast napisu na tablicy może się wyświetlić ikona przedstawiająca jednostkę napędową lub charakterystyczną sprężynkę (w przypadku aut z motorem wysokoprężnym). Co to oznacza dla kierowcy? Zapalenie się kontrolki to sygnał, że silnik najprawdopodobniej przeszedł w tryb awaryjny, a jego moc została ograniczona. W takiej sytuacji może też wzrosnąć spalanie, a zapłon i wtrysk nie działają precyzyjnie, ponieważ komputer sterujący pracą motoru przyjmuje wartości uśrednione. Ma to chronić jednostkę napędową i jej osprzęt przed poważniejszymi uszkodzeniami.

Zapalona kontrolka check engine – przyczyny

Przyczyn zapalenia się kontrolki silnika może być wiele. Systemy samodiagnostyki stosowane w nowych samochodach mogą wyświetlać komunikat o awarii w przypadku wykrycia usterki w jednym z podzespołów silnika lub też w działaniu układu wtryskowo-zapłonowego. Awaria systemu wtrysku czy błąd w pracy sterownika to nie jedyne sytuacje, gdy na desce zaczyna migać pomarańczowa kontrolka silnika. 

Czasami przyczyną usterki jest uszkodzony przepływomierz. Rejestruje on ilość i gęstość powietrza dostarczanego do silnika. „Check engine” może zacząć się świecić także wtedy, gdy awarii ulegnie sonda lambda znajdująca się w kolektorze wydechowym. Odczyty z tego czujnika umożliwiają ustalanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Przejście w tryb awaryjny może być spowodowane również nieprawidłowym funkcjonowaniem czujników położenia przepustnicy, ciśnienia w kolektorze ssącym, położenia wału korbowego i wałków rozrządu. Elektronika może również ostrzegać o usterce katalizatora, zaworu recyrkulacji spalin (EGR) czy zapchaniu filtra cząstek stałych. Możliwe, że występują problemy z układem zapłonowym i że konieczna jest np. wymiana świec.

Samochód z instalacją LPG a żółta kontrolka silnika

W samochodach zasilanych gazem kontrolka Check Engine potrafi zapalać się bardzo często. W wielu przypadkach po pewnym czasie samoczynnie gaśnie. Przyczyną problemu jest z reguły niewłaściwy skład mieszanki paliwowej. Kontrolka uaktywniana jest przez komputer sterujący, który podczas zapłonu wykryje parametry znajdujące się poza zakresem normy. Chociaż przyczyna awarii może wydawać się błaha, użytkownicy samochodów z instalacją LPG nie powinni ignorować tego problemu. Być może będzie konieczna regulacja instalacji lub wymiana jej komponentów. Trzeba pamiętać o tym, że niewłaściwa mieszanka paliwowa może prowadzić do powstania poważniejszej awarii, skutkującej uszkodzeniem katalizatora.

Migająca kontrolka przy braku awarii

Nie zawsze zaświecenie się kontrolki check engine oznacza problem natury mechanicznej. Czasami taki komunikat wyświetla się podczas mrozów lub po wyjeździe z myjni. Inną przyczyną może być zła jakość zatankowanego paliwa. Nierzadko jest też tak, że kontrolka samoistnie gaśnie po jakimś czasie. Jeżeli jednak samochód wciąż sygnalizuje, że coś jest nie w porządku, nie powinniśmy tego lekceważyć. W takiej sytuacji najlepiej wybrać się do warsztatu, aby odczytać kod błędu z komputera i dokonać naprawy.

Nieprawidłowa praca silnika – jak ustalić przyczynę awarii?

Nawet jeśli pojazd po zapaleniu się kontrolki Check Engine działa prawidłowo, warto poszukać przyczyny problemu w serwisie lub u doświadczonego diagnosty samochodowego.  Podczas zapalenia się kontrolki kod błędu zostaje zapisany w pamięci głównego sterownika. Aby go odczytać, konieczne jest podłączenie testera diagnostycznego i sprawdzenie, co było przyczyną awarii. Nie zawsze jednak taka diagnostyka wystarczy. Czasem przyczyna problemu może być mniej oczywista i wynikać nie tyle z błędu sterownika, lecz np. z uszkodzenia przewodu. Dlatego decydując się oddać auto do warsztatu, należy poszukać specjalistów mających doświadczenie w naprawach awarii silnika, tak aby uniknąć konieczności ponoszenia kosztów związanych z niepotrzebną wymianą części.

Wielu kierowców chcących zaoszczędzić decyduje się na diagnostykę pojazdu na własną rękę. Na rynku dostępne są urządzenia pozwalające manualne skasowanie kodu błędu z pamięci sterownika. Czy takie rozwiązanie się opłaca? Nie, ponieważ po pierwsze nie usuwa przyczyny usterki, zaś po drugie może stwarzać problemy, gdy samochód zepsuje się, a właściciel zgłosi się po wypłatę odszkodowania z polisy AC. Ubezpieczyciel ma prawo odmówić rekompensaty w sytuacji, gdy pojazd uległ awarii z powodu wady technicznej, o której właściciel pojazdu wiedział, lecz której nie usunął.