bezpieczniki samochodowe

Co może być przyczyną tego, że nie działa zamek centralny czy radio? Odpowiedź jest prosta – przepalone bezpieczniki samochodowe. Rodzaje i kolory, w jakich występują, mogą jednak utrudniać wybór odpowiedniego elementu.

Po co są bezpieczniki w samochodzie?

Bezpieczniki samochodowe mają za zadanie ochronę układów instalacji elektrycznej w pojeździe. W nowoczesnych autach stosuje się wiele rodzajów tych elementów o rozmaitych natężeniach i napięciach.

Jak wygląda bezpiecznik? Element składa się z dwóch wystających metalowych nóżek, które są połączone kawałkiem metalowej blaszki lub drucika. Łączenie jest zatopione w plastikowej, przezroczystej obudowie. Przekrój metalowej części jest dopasowany do prądu, przed jakim ma chronić układ.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Bezpieczniki to tanie, ale jednocześnie najsłabsze ogniwa. Mogą się przepalić, kiedy na przykład przepali się żarówka lub gdy układ jest przeciążony. Do tej ostatniej sytuacji dochodzi najczęściej, kiedy do gniazda zapalniczki jest podłączonych za dużo urządzeń.

Bezpieczniki samochodowe – rodzaje

Bezpiecznik samochodowe można podzielić na 3 główne rodzaje: normalne, mini i maxi. Dwa pierwsze typy stosuje się w obwodach, które są mniej obciążone (do natężenia prądu 25 A), np. oświetlenia wewnętrznego, gniazdka zapalniczki lub radia samochodowego. 

Bezpieczniki maxi (od 30 do 60 A) mają za zadanie zabezpieczać główne elementy układu elektrycznego (np. alternator, akumulator albo rozrusznik). 

W sklepach można znaleźć również bezpieczniki automatyczne, nie są jednak popularne z powodu dość wysokiej ceny.

Kolory bezpieczników samochodowych

Wbrew pozorom kolory bezpieczników nie stanowią ozdoby, ale mają pomóc w ich szybkiej identyfikacji. Każdy odcień oznacza maksymalnie napięcie prądu, jakie może przejść przez dany element.

Bezpieczniki mini i normalne występują w kolorach:

  • szary – 2 A;
  • fioletowy – 3 A;
  • beżowy lub jasnobrązowy – 5 A;
  • ciemnobrązowy – 7,5 A;
  • czerwony – 10 A;
  • niebieski – 15 A;
  • żółty – 20 A;
  • biały lub przeźroczysty – 25 A;

Bezpieczniki maxi mają kolory:

  • zielony – 30 A;
  • pomarańczowy – 40 A;
  • czerwony – 50 A;
  • niebieski – 60 A;
  • brązowy – 70 A;
  • biały lub przeźroczysty – 80 A;
  • fioletowy – 100 A.

Dodatkowo na każdym z bezpieczników jest oznaczenie, informujące o natężeniu prądu. Takie rozwiązanie bardzo ułatwia wymianę przepalonego elementu. W miejsce zepsutego wstawiamy bezpiecznik w tym samym kolorze.

Bezpieczniki samochodowe – gdzie ich szukać w aucie?

Niestety nie ma jednego standardu, gdzie powinny znajdować się bezpieczniki. Zatem ich umiejscowienie zależy od producenta, a nawet danego modelu samochodu. Niektóre auta mają jedną skrzynkę, a inne dwie.

Najczęściej skrzynkę z bezpiecznikami można znaleźć:

  • pod maską, w okolicach akumulatora (przeważnie są tam bezpieczniki wysokoprądowe);
  • pod deską rozdzielczą, w okolicach nóg kierowcy (bezpieczniki niskoprądowe);
  • inne miejsca, to np. przed fotelem pasażera lub w bagażniku.

Spalony bezpiecznik – i co dalej?

Zanim wymienimy bezpiecznik, warto sprawdzić, czy faktycznie jest przepalony. Jak to zrobić? To bardzo proste. Jeśli drucik widoczny przez kolorową obudowę jest cały, bezpiecznik jest sprawny, w przepalonym drucik będzie przerwany. Czasami można zauważyć osmalenie w okolicach przerwanej części, powstałe wskutek spalenia bezpiecznika.

Tylko jak znaleźć bezpiecznik, który odpowiada za awarię? Taką informację powinniśmy znaleźć na obudowie skrzynki lub w instrukcji samochodu. Jeśli ich nie znajdziemy, musimy sprawdzić każdy bezpiecznik po kolei.

Cała procedura wymiany bezpieczników nie jest skomplikowana. Wystarczy wykonać następujące czynności:

  • Zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, wyłączyć silnik i wyjąć kluczyki ze stacyjki. 
  • Znaleźć miejsce, gdzie jest umiejscowiona skrzynka bezpieczników.
  • Zdjąć pokrywę skrzynki – najczęściej do jej otwarcia trzeba użyć płaskiego śrubokrętu.
  • Zlokalizować na wewnętrznej części pokrywy skrzynki miejsce, w którym znajduje się spalony bezpiecznik samochodowy.
  • Za pomocą specjalnego chwytaka z tworzywa sztucznego trzeba wyciągnąć bezpiecznik i sprawdzić, czy faktycznie jest przepalony. 
  • Na miejsce starego montujemy sprawny bezpiecznik – muszą mieć taki sam kolor i oznaczenia.

Pamiętajmy, gdy wymieniamy bezpieczniki samochodowe – rodzaje i kolory mają duże znaczenie. Jeśli wepniemy element o zbyt wysokim natężeniu, może to doprowadzić do poważnej awarii układu elektrycznego, a w skrajnym wypadku nawet zapalenia się instalacji samochodowej. Z kolei bezpiecznik o zbyt małym natężeniu spowoduje, że układ nie będzie funkcjonował prawidłowo.

Jeśli pomimo wymiany bezpiecznika, w krótkim czasie dany układ znów nie działa prawidłowo, należy udać się do warsztatu, który specjalizuje się w elektryce samochodowej. Konieczne będzie sprawdzenie instalacji elektrycznej w aucie.

Gdzie kupić bezpieczniki samochodowe?

Bezpieczniki do samochodu znajdziesz praktycznie na każdej stacji benzynowej, sklepie z częściami samochodowymi, a nawet w supermarkecie. Kupując nowy element, warto zabrać ze sobą stary, znacznie ułatwi to dobranie takiego, który będzie odpowiedni do naszego pojazdu. Bezpieczniki nie są drogie, dlatego dobrym pomysłem jest również nabycie całego zestawu o standardowych parametrach. Z pewnością przydadzą się podczas nagłej awarii na drodze.

Wybierając się w podróż samochodem za granicę, trzeba koniecznie sprawdzić obowiązujące przepisy. Na przykład na Słowacji obowiązkowym wyposażeniem każdego auta jest między innymi komplet żarówek zapasowych i bezpieczników. Poza tym warto rozważyć wykupienie assistance w podróży. Ubezpieczenie można zawrzeć na 7, 14 czy 30 dni i zapewnia nam pomoc podczas wypadku oraz awarii auta.