Bezpieczeństwo na autostradzie A2 [wywiad]
Bezpieczeństwo na autostradzie A2 [wywiad]
2017-12-27 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/bezpieczenstwo-na-autostradzie-a2-wywiad?categoryName=bezpieczenstwo
Zespół AXA
852 284

27 grudzień 2017

Bezpieczeństwo na autostradzie A2 [wywiad]

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Autostrada A2 jest na bieżąco odśnieżana. Fot. Autostrada Wielkopolska.

Z Zofią Kwiatkowską, PR Managerem Autostrada Wielkopolska S.A., rozmawia Tomasz Czarnecki

Tomasz Czarnecki: Autostrada ma wiele zabezpieczeń przed skutkami wypadków, z których zapewne wielu kierowców nawet sobie nie zdaje sprawy.

Zofia Kwiatkowska: – Wzdłuż autostrady w tzw. pasie rozdziału oraz na poboczach zamontowane są stalowe bariery energochłonne. Na placach poboru opłat znajdują się oznakowania poziome w postaci progów dudniących oraz przed samymi wyspami kasowymi tzw. poduszki zderzeniowe zapobiegające uderzeniu samochodu w budkę kasjerską. Podobne poduszki znajdziemy też na niektórych węzłach autostradowych. Miejsca kolizji i wypadków czy potencjalnie niebezpieczne przedmioty na jezdni zabezpieczają grupy interwencyjne. Ich zadaniem jest wystawienie oznakowania a następnie usunięcie skutków zdarzeń.

Autostrada jest patrolowana przez służby autostradowe?

– Na podstawie umowy z naszą spółką, bieżącym utrzymaniem koncesyjnego fragmentu A2 ze Świecka do Konina zajmuje się firma Autostrada Eksploatacja S.A. By zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy kierowcom, przez 24 godziny na dobę każdy odcinek autostrady patrolują wozy patrolowe oraz grupy interwencyjne. Na całej autostradzie takich pojazdów jeździ pięć – jeden na około 50-kilometrowym odcinku. Pracownicy patrolu muszą być w każdym miejscu autostrady co dwie godziny w ciągu dnia i co cztery godziny w nocy. Całą dobę działa też Centrum Zarządzania Autostradą znajdujące się przy obwodnicy Poznania w Kotowie, do którego spływają wszystkie informacje związane z działaniem autostrady.

Prognoza pogody a odśnieżanie

Czym dokładnie zajmuje się obsługa autostradowa?

– Głównym zadaniem firmy jest bieżące utrzymanie płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko – Konin liczącym 255 kilometrów. Codzienna troska o bezpieczeństwo osób podróżujących tą trasą polega na sprzątaniu drogi, usuwaniu z niej niebezpiecznych przedmiotów, naprawianiu i bieżącej konserwacji wyposażenia i obiektów autostradowych. Pracownicy działu Utrzymania Autostrady latem dbają też o trawę na terenach zielonych wzdłuż autostrady, a zimą zajmują się jej odśnieżaniem. Poza tym sprawdzane jest też na bieżąco ogrodzenie wzdłuż autostrady, zabezpieczane są okolice wypadków i kolizji.

Spółka Autostrada Eksploatacja jest również odpowiedzialna za pobór opłat za przejazd płatnymi odcinkami A2 (w dwóch systemach poboru opłat: otwartym oraz zamkniętym). Wykonywanie codziennych obowiązków ułatwiają i usprawniają najnowocześniejsze rozwiązania techniczne w dziedzinie eksploatacji dróg, a także doświadczenie polskich, jak i zagranicznych partnerów spółki. Każdy odcinek autostrady obsługiwany jest przez około 40 pracowników zatrudnionych w każdym z Obwodów Utrzymania Autostrady oraz około 40 kasjerów zatrudnionych na Placach i Stacjach Poboru Opłat. Zgodnie z realizowaną przez firmę polityką zatrudnienia, osoby pracujące w Autostradzie Eksploatacji pochodzą z terenów, przez które przebiega autostrada.

Obsługa ma określony czas, by wyjechać jeśli spadnie śnieg?

– Nowoczesne systemy monitoringu, stacje pogodowe jak również zamawiane w okresie od października do kwietnia prognozy pogody pozwalają nam na podjęcie akcji zapobiegawczych zanim jeszcze spadnie śnieg. Autostrada jest objęta pierwszym stopniem utrzymania zimowego. Oznacza to w praktyce, że akcja utrzymania zimowego musi rozpocząć się w ciągu 30 minut od otrzymania zawiadomienia lub rozpoczęcia opadów. Jezdnia autostrady musi być czarna i mokra w ciągu 2 godzin od ustania opadów w dzień i 4 godzin od ustania opadów w nocy. Na koncesyjnym odcinku A2 pracuje 41 solarek. Mamy też swoje magazyny soli oraz stacje benzynowe. Pługo-solarki pracują w tandemach, aby jednocześnie mogły odśnieżyć całą szerokość obu jezdni jednocześnie.

Zofia Kwiatkowska. Fot. Autostrada Wielkopolska.

Wypadek na autostradzie – co robić?

Auto uległo awarii na autostradzie. Jak powinien zachować się kierowca?

– Jeśli auto popsuło się w pobliżu kolumny alarmowej, czyli prosto mówiąc miejsca z telefonem, kierowca powinien zatrzymać samochód bezpośrednio przy niej i wezwać pomoc. Wystarczy wcisnąć czerwony przycisk i czekać na głos operatora Centrum Zarządzania Autostradą. Będzie on od razu wiedział gdzie wysłać pomoc. Jeśli auto uległo awarii w innym miejscu, kierujący powinien zjechać na pas awaryjny. W obu przypadkach ważne, by użytkownik auta włączył światła awaryjne, wystawił trójkąt ostrzegawczy i opuścił pojazd kierując się za bariery energochłonne lub na teren zielony poza jezdnię autostrady. Tam powinien czekać na pomoc. Bardzo pomaga, jeśli dzwoniąc do Centrum Zarządzania Autostradą kierowca wie, gdzie się znajduje – zna kierunek, w którym jechał oraz miejsce przebywania. Pomocne będą tzw. słupki hektometryczne ustawione co 100 metrów wzdłuż autostrady, mające zarówno oznaczenie kilometra jak i metrów. Te dane powinniśmy podać operatorowi CZA, by mógł wysłać pomoc.

Poruszała pani temat kolumny alarmowej. Zawsze mnie zastanawiało, po co na autostradzie są „budki telefoniczne”, skoro żyjemy w dobie telefonów komórkowych…

– Nie wszyscy kierowcy mają telefony komórkowe, poza tym mogą one być rozładowane lub nastąpi brak zasięgu. Używając kolumn alarmowych (pomarańczowe słupki z napisem SOS), rozmieszczonych wzdłuż pasa awaryjnego autostrady w odległości 2 km od siebie, jesteśmy dokładnie zlokalizowani przez Centrum Zarządzania Autostradą. Odbierając zgłoszenie o kolizji lub wypadku pracownik zawiadamia odpowiednie służby, które najszybciej jak to możliwe udają się na miejsce zdarzenia.

Przypomnijmy od razu sposób zachowania się podczas wypadku…

– Jeśli na autostradzie doszło do kolizji i nie ma osób poszkodowanych, powinniśmy, jeśli to możliwe, usunąć auto z pasa ruchu na pas awaryjny, włączyć światła awaryjne, wystawić trójkąt i zawiadomić policję, po czym odejść w bezpieczne miejsce poza jezdnię. Gdy doszło do wypadku wówczas należy przede wszystkim zabezpieczyć miejsce zdarzenia wystawiając trójkąt, włączyć jeśli to możliwe światła awaryjne i zadzwonić pod nr alarmowy 112 lub numer Centrum Zarządzania Autostradą: 61 8383112. Przedtem jednak powinniśmy sprawdzić czy osoby ranne nie potrzebują pierwszej pomocy.

Najczęstsze błędy kierowców

Ostatnio na autostradach dochodzi do wielu wypadków, kolizji, dlatego że kierowcy patrzą się na skutki innych wypadków. To paradoks.

– Bardzo często kierowcy jadący na przeciwległym pasie ruchu zwalniają, chcąc zobaczyć zdarzenie po drugiej stronie jezdni. Nierzadko też zmniejszają prędkość by sfilmować to zdarzenie lub zrobić zdjęcia. To grozi, że sami staną się w tej sytuacji uczestnikami kolizji lub wypadku. Jeśli na przeciwległych pasach ruchu na autostradzie dojdzie do kolizji lub wypadku nie zwalniajmy, jedźmy płynnie bez nagrywania/robienia zdjęć, bowiem nagłe zmniejszenie prędkości może być przyczyną kolejnego niebezpiecznego zdarzenia.

Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy na autostradach?

– Najczęstsze grzechy naszych kierowców to ciągła jazda lewym pasem, służącym wyłącznie do wyprzedzania, niedostosowywanie prędkości do panujących warunków atmosferycznych, zbyt późne rozpoczynanie manewru pozwalającego na zjazd z autostrady na interesującym nas węźle autostradowym i zbyt mała odległość pomiędzy samochodami. Coraz rzadziej, ale nadal, odnotowujemy przypadki kierowców cofających na autostradzie do węzła autostradowego, który minęli.

Liczba wypadków rośnie

Istnieją dwie szkoły wyprzedzania na autostradzie. Zbliżyć się do poprzedzającego pojazdu i wtedy zjechać na lewy pas lub też znacznie wcześniej rozpocząć manewr. Który jest prawidłowy?

– Na autostradzie rozwijane są bardzo duże prędkości zatem dużo bezpieczniej jest rozpoczynać manewr wyprzedzania sporo wcześniej.

Czy jest minimalna prędkość na autostradzie?

– Minimalna prędkość na autostradzie z jaką powinny się poruszać auta wynosi 40 km/h. Jednak należy pamiętać, by zawsze dostosowywać prędkość do warunków panujących na drodze. Jeśli na autostradzie np. panuje słaba widoczność z powodu gęstej mgły należy jeszcze bardziej zwolnić.

Na koniec prosiłbym o garść statystyk związanych z liczbą wypadków/kolizji i liczbą aut przemierzających autostradę. 

– Do końca listopada tego roku na liczącym 255 kilometrów koncesyjnym odcinku A2 Świecko-Konin doszło do 59 wypadków i 696 kolizji, w których zginęło 11 osób, rannych zostały 94 osoby. W 2016 wypadków było 37, 3 osoby straciły życie, a 53 odniosły rany. Doszło też do 747 kolizji. Średni ruch na dobę kształtuje się na poszczególnych odcinkach nieco inaczej. Najbardziej zatłoczona jest bezpłatna obwodnica Poznania – dziennie przejeżdża przez nią średnio 65 000 pojazdów. Na płatnych odcinkach autostrady Świecko – Konin (255 km) średni ruch na dobę wynosi od 20 000 do 25 000 pojazdów.