Bardzo niskie tony – subwoofer w samochodzie
Bardzo niskie tony – subwoofer w samochodzie
2012-09-20 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/bardzo-niskie-tony-subwoofer-w-samochodzie?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

20 wrzesień 2012

Bardzo niskie tony – subwoofer w samochodzie

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Recepta na poprawę niskich tonów w samochodzie wydaje się tylko pozornie prosta – trzeba zamontować  dodatkowy głośnik niskotonowy w postaci tuby lub skrzyni w bagażniku i podłączyć go pod radio. Niestety, subwoofer to nie wszystko. Podpowiemy Wam, jak skutecznie poprawić niskie tony.

Czasami fabryczne nagłośnienie samochodu przestaje nam wystarczać. Głośniki o wielkości 13 lub 16 cm zamontowane z przodu auta nie są w stanie wydobyć z siebie fal o odpowiedniej długości, czyli niskich tonów. Jeżeli odczuwamy ich brak i nie wykorzystujemy w pełni przestrzeni bagażowej, dobrym pomysłem jest montaż dodatkowego subwoofera.

Niespodzianka w bagażniku

Wielu z Was pewnie się zastanawia, dlaczego subwoofer montuje się w bagażniku. Ucho ludzkie jest w stanie wyłapać, skąd dochodzą wysokie tony, i dlatego tweetery instaluje się na konsoli lub na słupkach z przodu auta, tworząc przed słuchaczem tzw. scenę akustyczną. Średnie tony mają nieco dłuższe fale i dlatego głośniki przenoszące te fale można bez problemu zamontować niżej, w drzwiach przednich.

Niskie tony mają bardzo długie fale akustyczne, dlatego do ich wytworzenia potrzebne są głośniki z membraną o dużej średnicy (20-30 cm). Fale te nie zanikają tak łatwo, dlatego będą dobrze słyszalne, nawet jeśli będą wydobywać się z bagażnika auta.

Wybieramy subwoofer

Zasadniczo do wyboru są dwa rodzaje subwooferów: pasywne oraz aktywne. Te drugie mają wbudowane wzmacniacze. Ich zaleta jest taka, że są dużo tańsze oraz łatwiejsze w montażu. Tubę czy skrzynię trzeba jedynie podłączyć do zasilania oraz poprowadzić sygnał z radia.

Wzmacniacze w subwooferach aktywnych są teoretycznie dobrane do mocy głośnika, ale w praktyce jest to układ o bardzo uproszczonej budowie w porównaniu ze wzmacniaczami oferowanymi na wolnym rynku. Subwoofery aktywne są też elementami bardzo „uniwersalnymi” – przez ich konstrukcję trudno dobrać je odpowiednio do akustyki samochodu, instalacji, miejsca i budowy bagażnika.

fot. fiatpunto.pl

W przypadku subwooferów pasywnych trzeba dokupić dopasowany do mocy głośnika wzmacniacz, a głośnik wymaga dobrze wygłuszonej skrzyni o odpowiedniej objętości. Decydując się na pasywny subwoofer, można skompletować sprzęt o lepszych parametrach, dobierając mocniejszy głośnik z lepszych materiałów, lepszy wzmacniacz oraz skrzynię.

Jaki zatem głośnik wybrać? Właśnie w tym momencie należy zmierzyć wymiary bagażnika i ocenić, jaką część tej przestrzeni możemy przeznaczyć na dodatkowy głośnik.

Jeżeli bagażnik nie przytłacza swoimi wymiarami lub po prostu chcemy jak najmniej z tej przestrzeni stracić, słusznym wyborem wydaje się subwoofer aktywny.

Kolejną sprawą jest konstrukcja bagażnika. Chodzi o to, że w samochodach z nadwoziem typu sedan najlepiej sprawują się subwoofery otwarte, czyli z bass-reflexem lub portem (ewentualnie połączenie budowy portowej z zamkniętą -–tzw. bandpass).

Najmniej popularny jest typ subwooferów umieszczanych pod siedzeniami. Jest to bardzo dobry pomysł, szczególnie w małych autach oraz w przypadku gdy zależy nam na zachowaniu pełnej funkcjonalności auta. Faktem jest, że takie subwoofery mają mniejszą moc oraz oferują gorsze brzmienie od tradycyjnych. Ale jest to warte uwagi rozwiązanie, znacznie poprawiające brzmienie, a niepowodujące zmniejszenia ilości miejsca w aucie!

Sugerowanie się jedynie wielkością subwoofera nie jest najlepszym kryterium wyboru. Z drugiej strony subwoofer z małym głośnikiem, w małej obudowie nie będzie w stanie wytworzyć dużego natężenia dźwięku i odpowiednio niskiego basu.

Przed zakupem warto sprawdzić wagę głośnika – gdy jest zbyt niska, głośnik prawdopodobnie jest zrobiony z cienkich płyt, co może sugerować dużą oszczędność producenta oraz niską jakość.

Do efektownego grania wystarczy skrzynia basowa z otworem bass-reflex. Niestety, jej wada to nieco gorsza jakość dźwięku. Zaletą jest natomiast efektywność – do głośnego grania nie potrzeba mocniejszego wzmacniacza. Dla bardziej wymagających słuchaczy przeznaczone są skrzynie zamknięte bez otworu bass-reflex.

Zapewniają lepszą jakość dźwięku, ale ich słabszą stroną jest efektywność. Aby uzyskać podobny poziom głośności, potrzeba więcej mocy, co podnosi koszty instalacji. Najmniej wymagający mogą wybrać tuby basowe. Taki sprzęt można jednak instalować tylko w ostateczności. Tuby to przede wszystkim sprzęt do wytwarzania hałasu wykonany z materiałów kiepskiej jakości. Skrzynia basowa to znacznie lepsze rozwiązanie.

Jak podłączyć subwoofer ?

Ostatnia sprawa to podłączenie subwoofera w samochodzie. Obojętnie, czy zdecydowaliśmy się na zamontowanie subwoofera aktywnego czy pasywnego, do bagażnika należy doprowadzić przewód zasilający od akumulatora oraz sygnałowy od jednostki sterującej (radia). Na przewodzie zasilającym trzeba zastosować odpowiednio dobrany bezpiecznik, zabezpieczający przed zwarciem i ewentualnym pożarem w samochodzie.

Doprowadzenie sygnału do wzmacniacza można przeprowadzić na dwa sposoby. Mając jednostkę sterującą z wyjściami na wzmacniacz na gniazdach cinch, należy właśnie je wykorzystać – wystarczy dokupić odpowiednio długi i odpowiedniej jakości przewód cinch-cinch. Jeśli natomiast nie ma wymienionych wyjść, to zostaje rozwiązanie, które należy traktować ze względu na spadek jakości sygnału jako awaryjne – podłączenie wzmacniacza do wyjść głośnikowych radia.

Subwoofer da się z powodzeniem zainstalować samodzielnie. Jeśli jednak obawiamy się tego, można skorzystać z oferty wyspecjalizowanych warsztatów, gdzie nie tylko prawidłowo zamontują nowy sprzęt, ale również dopasują go do konkretnego auta i potrzeb klienta.

Czy modyfikowałeś jakoś CAR AUDIO w swoim samochodzie? A może zadowalają Cię głośniki zamontowane w aucie przez producenta? Napisz o swoich doświadczeniach w komentarzach poniżej!