Badania technicznie już nie tylko teorią, od dziś trudniej załatwić przegląd

Od dziś, 13 listopada wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące corocznych, obowiązkowych badań technicznych, a także nowe funkcjonalności bazy CEP 2.0. To jednak nie koniec zmian. Kolejne pojawią się w 2018 roku.

Zgodnie z tym co już zapowiadaliśmy, 13 listopada (dziś) weszły w życie zmiany na stacjach kontroli pojazdów. Za okresowe badanie techniczne zapłacicie zanim diagnosta rozpocznie procedurę sprawdzania stanu technicznego pojazdu. Jeżeli wynik będzie negatywny, będziecie mieli 14 dni na usunięcie usterek i ponowne zjawienie się na kontroli. Informacja o usterkach pojawi się natychmiast w bazie CEP 2.0, zatem pojechanie na inną stację licząc na łut szczęścia nie będzie miało sensu.

Ponadto w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawią się wpisy o zabezpieczeniach majątkowych, istotnych szkodach komunikacyjnych i zatrzymaniach dowodów rejestracyjnych.

Kolejne zmiany zaplanowano na 4 czerwca 2018 roku i będą one dotyczyły już kierowców. Chodzi o nowości, które są przesuwane w czasie już od wielu miesięcy. Nowe przepisy dla świeżo upieczonych kierowców miały się pojawić ostatnio 1 stycznia 2017 roku, ale ostatecznym i podobno pewnym terminem jest właśnie data 4 czerwca 2018 roku.

Przypominamy, że chodzi o pewne ograniczenia dla młodych kierowców, jak poruszanie się z zielonym listkiem na szybie, niemożliwość podjęcia przez 8 miesięcy po odebraniu prawa jazdy pracy zarobkowej jako kierowca, ograniczenia prędkości – do 50 km/h w terenie zabudowanym i 80 km/h poza nim, a na drogach szybkiego ruchu do 100 km/h – niezależne od znaków drogowych. Po odebraniu uprawnień trzeba będzie odbyć dodatkowy kurs doszkalający z bezpieczeństwa w ruchu drogowym i technik jazdy.

Młody kierowca będąc na 2-letnim okresie próbnym musi uważać na mandaty, ponieważ otrzymanie dwóch będzie się wiązało z automatycznym przedłużeniem tegoż okresu. Jednak i doświadczeni kierowcy będą mieli trochę gorzej z mandatami. Jeżeli przekroczą dopuszczalny limit 24 punktów karnych, będą musieli odbyć kurs reedukacyjny, trwający aż 28 godzin. Po jego ukończeniu taki kierowca sam będzie na okresie próbnym przez 5 lat. Jeżeli znów nazbiera więcej niż 24 punkty, straci uprawnienia do kierowania pojazdem.

Tagi: badania techniczne, cep 2.0, cepik 2.0, kierowcy, młodzi kierowcy, nowe przepisy, przeglądy, zmiany dla kierowców