badania-kierowcow-po-60-roku-zycia-czy-beda-obowiazkowe

Już w 2050 roku połowa mieszkańców Unii Europejskiej będzie miała 50 i więcej lat. Polska w ciągu nadchodzącej dekady doczeka się niemal 10 milionów obywateli, którzy przekroczą próg 65 lat. Większą średnią wieku widać z roku na rok w statystykach wypadków drogowych.

Prawo jazdy po 60. roku życia

Wyniki z 2016 roku dają spore pole do interpretacji. Osoby starsze niż 60 lat spowodowały 4343 niebezpiecznych zdarzeń drogowych. To o 430 wypadków więcej niż w 2015 roku. Co gorsza, to prawie tyle samo kraks ile zaliczyli młodzi, niedoświadczeni kierowcy tuż po odebraniu prawa jazdy. Policja podaje, że ich wiek mieści się w grupie 18-24 lata. To daje do myślenia.

Kierowca z każdym pokonanym kilometrem podejmuje nawet kilkanaście decyzji. Tymczasem wraz ze starzeniem się organizmu, spada poziom koncentracji i uwagi. Pogarsza się wzrok, refleks i precyzja. Trudniej też szybko zinterpretować sytuację na drodze. Tymczasem w Polsce, w przeciwieństwie do krajów zachodnich, programów wspierających seniorów na drodze w praktyce brak.

O ile trudno mówić o dość radykalnym sposobie wypróbowanym w Japonii, tak europejskie rozwiązania wydają się całkiem łatwe do wprowadzenia. Japończycy, którzy dobrowolnie zrezygnują z prawa jazdy, otrzymują w jednej z prefektur dożywotnią zniżkę na posiłki w restauracjach czy rozmaite usługi. Z kolei w Niemczech organizowane są seminaria, w Portugalii wymagane są częstsze wizyty u lekarza, a Holandia wymaga regularnych badań i testów w ramach programu BROEM.

Jedna z posłanek, Mirosława Nykiel, zwróciła się do ministra zdrowia z zapytaniem o możliwość wprowadzenia obowiązkowych badań wzroku dla wszystkich kierowców. Choć przyciągnięcie do okulistów niemal 20 milionów posiadaczy kategorii B może być trudne, kwestia zdrowia kierowcy została zauważona. To sygnał, że seniorzy mogą doczekać się zmian w prawie drogowym.

Obowiązkowe badania kierowców

W Polsce nie ma obowiązkowych badań dla kierowców po 60. roku życia. Inne zasady obowiązują, jednak jeśli prowadzący pojazd zajmuje się tym zawodowo. Kierowca taki podlega badaniom lekarskim i psychologicznym. Do ukończenia 60 lat musi je wykonywać co 5 lat, a później dwa razy częściej – co 30 miesięcy. Czy badania lekarskie kierowców po 60. roku życia staną się obowiązkowe również dla tych prowadzących pojazdy, którzy robią to wyłącznie na własne potrzeby? Ta kwestia była podejmowana wielokrotnie, ale póki co nie zainicjowano w tym kierunku żadnych zmian. 

Warto zwrócić również uwagę na kwestię kosztu ubezpieczenia OC. Najwięcej za ochronę płacą nie seniorzy, ale młodzi kierowcy, najczęściej w wieku do 26 lat. Kierowcy po 60. przeciętnie wydają na ochronę więcej niż prowadzący pojazdy mający 40-50 lat, ale różnice nie są znaczące. Dla towarzystwa ubezpieczeniowego senior nie jest bardziej ryzykownym klientem niż młody kierowca. Wręcz przeciwnie – to właśnie seniorzy statystycznie powodują zdecydowanie mniej wypadków.