Komentarze wyłączone

Auto a wysoka temperatura – co warto skontrolować przed latem


Nie tylko zimą temperatura ma wpływ na działanie samochodu. Ciepłe miesiące także mogą być dla niego trudnym okresem.

Istotne jest, aby przed nadejściem upałów skontrolować układ chłodzący. W razie jego awarii zniszczeniu mogą ulec tłoki silnika, a także pierścienie czy głowica. Przed podróżami latem dobrze jest wybrać się na przegląd. Część podzespołów można zbadać samodzielnie.

Długi postój lub ciężki podjazd mogą być przyczyną tego, że temperatura płynu chłodzącego wzrośnie do 90-95 stopni Celsjusza. Taki stan jeszcze nie jest powodem do niepokoju. Gorzej, gdy temperatura wzrasta i sięga lub przekracza 100 stopni Celsjusza.

Warto zacząć od sprawdzenia samej chłodnicy. Jest on stosunkowo delikatna i podatna na uszkodzenia mechaniczne. Niewielkie ubytki można próbować reperować.

Za wzrost temperatury może odpowiadać termostat. Jeśli pracuje on nieprawidłowo, płyn chłodzący może nie docierać do chłodnicy. W razie awarii trzeba wymienić termostat. Tego elementu się nie naprawia.

Rosnąca temperatura podczas stania w korku może z kolei oznaczać, że zepsuł się wentylator. Powinien się on uruchamiać samoczynnie.

Zwróćmy uwagę na to, w jakim stanie są gumowe przewody układu chłodzenia. Nieszczelności mogą przerodzić się w pęknięcia, a to z kolei może doprowadzić do nagłego wzrostu temperatury jednostki. Spod maski zaczną wydobywać się kłęby pary. Jeśli tak się stanie, to należy od razu zatrzymać samochód i wyłączyć silnik. Nie należy otwierać ani nawet dotykać maski, ponieważ para może nam buchnąć w twarz, a sama klapa może być gorąca.

Oczywiście nie zaszkodzi regularna kontrola płynu chłodzącego. W zależności od producenta specyfiku, a także danego pojazdu powinno się wymieniać płyn w przedziale od 2 do 5 lat.

Kierowcy przejmują się stanem akumulatora głównie zimą. Jednak bateria rozładowuje się też szybko podczas upałów. Warto sprawdzać stan naładowania akumulatora przed długą trasą, szczególnie w sytuacji, w której po dojeździe na miejsce samochód będzie nieużywany. Nawet podczas postoju pobierany jest prąd, chociażby do zasilania alarmu.

Trzeba pamiętać o oponach. Wysokie temperatury zewnętrze sprawiają, że mieszanka staje się bardziej miękka i elastyczna, a przez to podatna na deformacje. Aby ogumienie zużywało się równomiernie, należy dbać o odpowiednie ciśnienie. Nie pompujmy jednak opon nadmiernie. Wraz ze wzrostem temperatury wzrasta bowiem także ciśnienie.

Upał może przyczyniać się do rozwoju drobnoustrojów i grzybów, które gnieżdżą się w klimatyzacji. W związku z tym układ trzeba regularnie czyścić, zanim zacznie się z niego wydobywać nieprzyjemny zapach.

Tagi: Auto a wysoka temperatura, ogumienie, opony, temperatura, Termostat, Układ chłodniczy