Audi e-sound – tak będą brzmiały samochody przyszłości

Audi R8 e-tron

Audi R8 e-tron

W niedalekiej przyszłości Audi zamierza wypuścić na rynek serię modeli e-tron zasilanych silnikami elektrycznymi, które są niemal bezgłośne. Aby mieć pewność, że przechodnie usłyszą nadjeżdżający samochód elektryczny, niemiecki producent zdecydował się na innowacyjne rozwiązanie, noszące nazwę Audi e-sound.

Jak możecie się domyślać, jest to imitacja dźwięku silnika. W modelach e-tron dźwięk będzie jednak nieco inny niż ten generowany przez standardowe jednostki spalinowe. Co więcej, wszystkie modele będą emitowały podobne brzmienie, ale mimo wszystko unikalne dla siebie. Jak i gdzie powstaje dźwięk do elektrycznych samochodów Audi?

Audi R8 e-tron

Audi R8 e-tron

W laboratorium Rudolfa Halbmeira, który jest nie tylko inżynierem akustyki, ale także kompozytorem. Według niego dźwięk samochodu jest podobny do muzyki. Składa się z różnych tonów, które są swego rodzaju sygnałami dla ludzkiego ucha. Część z nich może być kojarzona przez człowieka z siłą, mocą, a część na przykład z agresją lub sportem. Ralf Kunkel, szef działu akustyki w Audi, zaznacza, że projektowanie dźwięku dla danego samochodu to długi i trudny proces. Dzięki latom doświadczeń inżynierowie wiedzą, jak uzyskać odpowiednie częstotliwości dźwięku przyjazne dla ucha oraz jak skutecznie się ich pozbywać, np. z wnętrza kabiny.

Audi R8 e-tron

Audi R8 e-tron

Dźwięk silników elektrycznych ma zbyt wysokie częstotliwości i jest za cichy. Rudolf Halbmeir i jego współpracownicy, Axel Brombach i dr. Lars Hinrichsen, zajmują się projektowaniem dźwięku do Audi R8 e-tron. Większość pracy wykonują oczywiście na komputerach, tworząc i miksując różnego rodzaju dźwięki, które niekoniecznie występują w przyrodzie. Inspiracje czerpią m.in. z filmów science fiction, ale przede wszystkim ufają swojemu instynktowi. W wolnym czasie Rudolf zajmuje się komponowaniem muzyki, więc proces tworzenia dźwięków nie jest mu obcy.

Za dodatkową korzyść uznają to, że są jednocześnie inżynierami w takiej firmie jak Audi, gdzie pracują motoryzacyjni eksperci. Znają swoje samochody bardzo dobrze zarówno pod względem działania, jak i zachowania na drodze, co według Ralfa Kunkela daje im przewagę nad innymi inżynierami dźwięku.

Audi R8 e-tron

Audi R8 e-tron

Dźwięk e-tron, bo tak nazywają go inżynierowie Audi, generowany jest w ciągu milisekundy. Dane na temat prędkości obrotowej silnika, szybkości pojazdu, obciążenia oraz innych czynników są na bieżąco przetwarzane przez komputer i na ich podstawie generowany jest odpowiedni dźwięk. Wydobywa on się z głośnika umieszczonego pod podwoziem samochodu o mocy 40 watów, choć jak zauważa Axel Brombach, najczęściej wytwarzane są dźwięki o mocy od 5 do 8 watów.

Do zaprojektowania dźwięku e-tron potrzebne były nie tylko same komputery, ale także odpowiednie stanowiska badawcze. W pomieszczeniu o powierzchni 350 metrów kwadratowych i wysokości 7 metrów znajduje się specjalne stanowisko, na którym badano Audi R8 e-tron. Dzięki odpowiedniemu oprzyrządowaniu inżynierowie są w stanie stworzyć podobne warunki akustyczne do tych panujących na drodze. Niemożliwe jest jednak odtworzenie wszystkich dźwięków otoczenia, dlatego nie obyło się bez badań i jazd testowych w terenie, podczas których inżynierowie musieli polegać na własnych odczuciach.

Audi R8 e-tron

Audi R8 e-tron

Po trzech latach od startu projektu Audi e-sound inżynierowie wreszcie mogą zaprezentować pierwsze owoce swojej pracy. Biorąc pod uwagę, że jest to całkowicie nowa dziedzina w motoryzacji, musieli oni wszystko zaczynać od zera. Nie było bowiem gotowego żadnego oprogramowania, żadnego specjalnie przygotowanego do tego celu osprzętu ani doświadczenia, z którego mogliby czerpać pracownicy Audi. Efekt jest, moim zdaniem, bardziej niż zadowalający.
A jak Wam się podoba dźwięk Audi R8 e-tron? Napiszcie nam o swoich odczuciach !

10 odpowiedzi na “Audi e-sound – tak będą brzmiały samochody przyszłości”

  1. Gabi1985 napisał(a):

    Niech jeszcze sztuczne spaliny emituje. 🙂

  2. Gabi1985 napisał(a):

    Niech jeszcze sztuczne spaliny emituje. 🙂

  3. Maxik1982 napisał(a):

    Jest film- komedia romantyczna z Vincem Vaughnem o tym jak goście dla Chevroleta budują elektryczny samochód z dźwiękami i wibracją klasycznej fury.

  4. Maxik1982 napisał(a):

    Jest film- komedia romantyczna z Vincem Vaughnem o tym jak goście dla Chevroleta budują elektryczny samochód z dźwiękami i wibracją klasycznej fury.

  5. Dissmised napisał(a):

    No i elegancko… hakerzy dobiorą się do sampla dźwięku i będą podmieniać na warkot starych turbochargerów ^^

  6. Dissmised napisał(a):

    No i elegancko… hakerzy dobiorą się do sampla dźwięku i będą podmieniać na warkot starych turbochargerów ^^

  7. Caliginoso1 napisał(a):

    Poszukuję fajnych tematów dźwiękowych do mojego golfa.Da radę je jakoś dograć do fabrycznego tdi?

  8. Caliginoso1 napisał(a):

    Poszukuję fajnych tematów dźwiękowych do mojego golfa.Da radę je jakoś dograć do fabrycznego tdi?

Tagi: audi e-sound, dźwięk silnika, e-tron, generowanie dźwięku, odgłosy samochodu, powstawanie dźwięku samochodu, r8, samochód elektryczny, samochody przyszłości, silniki elektryczne, tworzenie dźwięku samochodu