Assistance – ubezpieczenie dla przezornych

laweta

Mimo że ubezpieczenie Assistance nie jest obowiązkowe, kierowcy coraz częściej się na nie decydują. Jakie korzyści płyną z takiego ubezpieczenia i w jakich sytuacjach przydaje się ono najbardziej?

To ubezpieczenie dla tych wszystkich, którzy cenią sobie wygodę i komfort psychiczny. Obecnie na rynku jest wiele ofert ubezpieczenia Assistance, które w zależności od wykupionego poziomu zabezpieczenia zapewniają różny zakres ochrony.

Wolna głowa i mniej stresu

Ubezpieczenie Assistance gwarantuje przede wszystkim ochronę kierowcy i pasażerów podczas podróży samochodem. Obejmuje ono zarówno pomoc techniczną, jak i medyczną. Takie wsparcie udzielane jest w związku z wypadkiem czy kolizją drogową i awarią samochodu, ale także w przypadku zasłabnięcia i zachorowania kierowcy. Najważniejsze jest to, że ubezpieczyciel zapewnia całodobową opiekę, a w najbogatszych wariantach Assistance świadczy ją nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Assistance często działa także, gdy zabraknie nam paliwa lub gdy zatrzaśniemy sobie kluczyki w samochodzie.

Usługi assistance świadczone są przez wyspecjalizowane firmy, które współpracują z ubezpieczycielami. Obecnie głównymi graczami na polskim rynku są: Inter Partner Assistance, Mondial Assistance, Europ Assistance Polska, Coris Varsovie, Mapfre Asistencia, SOS PZMOT. Rynek ten dość intensywnie rozwija się w ostatnich latach i można zakładać, że to dopiero początek jego intensywnego wzrostu. Zanotowane tempo wzrostu składki przypisanej od osób fizycznych wyniosło w 2008 r – 10%, w 2009 – 38% a w ubiegłym roku 21,5% osiągając poziom ponad 210 mln zł., Usługi assistance są oferowane jako komplementarne w stosunku do szeroko rozumianych produktów finansowych (np. konta bankowe, karty kredytowe, ubezpieczenia). Zdecydowana większość sprzedawana jest łącznie z polisami komunikacyjnymi. W konsekwencji ma to wyraz w strukturze świadczeń i usług assistance z jakich najczęściej korzystają klienci. Przeprowadzone w roku 2010 badania przez Europ Assistance Polska badania wskazują, że ubezpieczeni najczęściej korzystają z usługi holowania i pomocy drogowej (82% wskazań). Na drugim miejscu ale już tylko z 16% udziałem jest pomoc medyczna – mówi Jerzy Lenard, ekspert ds. Ubezpieczeń AXA DIRECT.

Assistance

Assistance świetnie sprawdza się w wielu sytuacjach. Jest chyba już nieodzowne, gdy wybieramy się w zagraniczną podróż samochodem, na przykład na urlop. Nasi ubezpieczyciele mają podpisane odpowiednie umowy ze swoimi zagranicznymi partnerami. Wyobraźmy sobie sytuację, że stajemy na austriackiej czy włoskiej autostradzie, zapakowani po dach, z dziećmi czekającymi na wymarzone wakacje nad morzem. Auto odmawia posłuszeństwa. Gdy mamy odpowiednie Assistance, to nie dość, że bezpłatnie przyjedzie pomoc drogowa, to jeszcze – gdy usterka okaże się poważniejsza – dostaniemy albo auto zastępcze, albo ubezpieczyciel zapewni nocleg w hotelu na czas naprawy. Nie ma stresu i dodatkowych wysokich kosztów.

wymiana opony

Co dostajemy?

Zakres ubezpieczenia Assistance jest bardzo różny. Powinniśmy dopasować je do własnych potrzeb. Wystarczy ocenić, czego potrzebujemy, w jaki sposób korzystamy z samochodu i gdzie najczęściej go używamy. Każdy ubezpieczyciel ma w ofercie kilka wariantów ochrony Assistance – z węższym bądź szerszym zakresem odpowiedzialności.

Ofertę assistance skierowaną do kierowców można podzielić na kilka charakterystycznych grup usług i świadczeń:

Pomoc informacyjna – np. przekazanie osobie bliskiej informacji o wypadku, informacja o stacjach obsługi, stacjach benzynowych, hotelach, pomoc w wyborze optymalnej trasy podróży itp.

Pomoc serwisowa – np. holowanie pojazdu, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc w uruchomieniu pojazdu, wymiana koła, dostarczenie paliwa, wymiana żarówki itd.

Pomoc w podróży – np. transport pasażerów i kierowcy do celu podróży lub miejsca zamieszkania w przypadku gdy samochód uległ awarii lub miał miejsce wypadek, usługa kierowcy zastępczego, jeżeli kierujący w wyniku wypadku lub nagłej choroby nie jest w stanie prowadzić samochodu, zarezerwowanie i opłacenie noclegu w określonych przypadkach i inne

Opieka oraz pomoc medyczna – np. pokrycie kosztów hospitalizacji, transport medyczny, pokrycie kosztów pobytu osoby bliskiej, jeżeli ubezpieczony w wyniku wypadku przebywa w szpitalu, opieka nad dziećmi itp.

Samochód zastępczy udostępniany na określoną ilość dni w sytuacji gdy ubezpieczony pojazd został skradziony lub unieruchomiony w wyniku wypadku albo awarii.

Pomoc prawna – np. pomoc adwokata po wypadku poza granicami Polski.

AXA DIRECT oferuje szeroki zakres usług w każdej z tych grup, które łączone są w warianty (MINI, MIDI, MAXI,) z możliwością rozszerzenia zakresu ochrony na terytorium Europy (nie obejmuje terytorium Rosji, i krajów byłego ZSRR,za wyjątkiem Litwy, Łotwy i Estonii). Dzięki temu klient ma możliwość dostosowania zakresu ubezpieczenia do swoich indywidualnych potrzeb.

Skonsultowany problem

Podpisując umowę trzeba dokładnie zapoznać się z zakresem ochrony oraz upewnić się co do tego, jakie kroki należy podjąć w konkretnej sytuacji na drodze. Właściwe postępowanie pozwoli skorzystać w pełni z uprawnień wynikających z Assistance. Próbując działać na własną rękę, często zapominamy o procedurach, a wówczas ubezpieczyciel może odmówić pomocy albo dopiero później zwraca poniesione koszty. Dobrym wyjściem jest korzystanie z ubezpieczeń direct, w przypadku których konsultant jest zawsze do dyspozycji, pod telefonem. Dzwonimy do niego, opisujemy sytuację i dostajemy wytyczne, co robić, by objęło nas posiadane ubezpieczenie.

pomoc drogowa

Wyobraźmy sobie taką sytuację – na trasie psuje nam się auto. Po drugiej stronie drogi jest mechanik. Idziemy do niego, usterka jest poważna, auto zostaje unieruchomione na dwa dni. Zostawiamy samochód, po czym dzwonimy do ubezpieczyciela. Konsultant informuje, że niestety nie należy nam się samochód zastępczy, ponieważ nie poczekaliśmy na lawetę i nie odwieźliśmy samochodu do warsztatu ujętego w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Dlatego warto przed podjęciem jakiegokolwiek działania skonsultować się z ubezpieczycielem.

A jakie są Wasze doświadczenia z assistance? Jak często to ubezpieczenie wybawiło Was od kłopotu?

4 odpowiedzi na “Assistance – ubezpieczenie dla przezornych”

  1. Kaputt napisał(a):

    O tym jak ważny jest dobry assistance przekonałem się mając poważną usterkę (skrzynia biegów do wymiany) za granicą. Przy słabej znajomości języka, człowiek jest na maxa bezsilny. Bitte hilfe – auto kaput – mussen raparieren 🙂

  2. Kaputt napisał(a):

    O tym jak ważny jest dobry assistance przekonałem się mając poważną usterkę (skrzynia biegów do wymiany) za granicą. Przy słabej znajomości języka, człowiek jest na maxa bezsilny. Bitte hilfe – auto kaput – mussen raparieren 🙂

  3. ens napisał(a):

    Mi ostatnio na Prymasa w wawie padło sprzęgło. Strachu i stersu nie było (na prymasa co 100m warsztat), ale mimo wszystko zadzwoniłem po AST aby sie przekonać czy to w ogóle działa. Po 20min przyjechała laweta, gość zawiózł na drugi koniec wawy, przy czym bardziej postrzelonego człowieka w zyciu nie spotkałem (w sensie pozytywnym). AST wykupione też w directowego ubezpieczyciela, ale nei w AXA.

  4. ens napisał(a):

    Mi ostatnio na Prymasa w wawie padło sprzęgło. Strachu i stersu nie było (na prymasa co 100m warsztat), ale mimo wszystko zadzwoniłem po AST aby sie przekonać czy to w ogóle działa. Po 20min przyjechała laweta, gość zawiózł na drugi koniec wawy, przy czym bardziej postrzelonego człowieka w zyciu nie spotkałem (w sensie pozytywnym). AST wykupione też w directowego ubezpieczyciela, ale nei w AXA.

Tagi: assistance, AXA, laweta, nieobowiązkowe ubezpieczenie, OWU, pomoc, pomoc drogowa, ubezpieczenie, warunki ubezpieczenia