Assistance pomoże ograniczyć koszty

Citroen C4 Picasso w podróży / fot. Citroen

Citroen C4 Picasso w podróży / fot. Citroen

Z Jackiem Rinkiem, Product Managerem z Departamentu Rozwoju Produktów AXA Ubezpieczenia TUiR S. A. rozmawia Tomasz Czarnecki.

Tomasz Czarnecki: Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, co to jest assistance. Zacznijmy więc od wyjaśnienia, w czym nie pomoże AC, a może pomóc assistance?

Jacek Rink: – Powoli to się zmienia. Coraz częściej podróżujemy i ta świadomość, że na trasie może się coś wydarzyć i będziemy potrzebowali pomocy, jest coraz większa. Assistance jest według mnie niezbędny, gdy siadamy za kierownicę. To ubezpieczenie, z którego skorzystamy na drodze, gdy nasz samochód zepsuje się w najmniej oczekiwanym miejscu lub ulegnie wypadkowi. Osobiście kilka razy byłem zmuszony skorzystać z assistance, dlatego na własnej skórze przekonałem się, jak potrzebne jest to ubezpieczenie. Ostatni raz miesiąc temu, gdy wieczorem moje auto zepsuło się na autostradzie A1. Wystarczył telefon do zakładu ubezpieczeń, przyjechała laweta i zabrała samochód oraz mnie do Warszawy. Jak się okazało po powrocie, usterka była drobna, ale uniemożliwiała dalszą jazdę. Na trasie nie można było jej usunąć, a w okolicy nie było czynnego żadnego warsztatu. Dzięki assistance zaoszczędziłem nerwy i co najmniej kilkaset złotych.

Jeśli chodzi o różnice między ubezpieczeniami, to z AC otrzymamy odszkodowanie, gdy nasz samochód ulegnie wypadkowi, spłonie, zostanie uszkodzony lub skradziony. Z assistance nie otrzymamy żadnego odszkodowania. Assistance to zorganizowanie i pokrycie kosztów określonych w umowie świadczeń w razie zaistnienia określonego zdarzenia. Najczęściej mówimy tu o wypadku, awarii lub kradzieży auta. Wystarczy wówczas zadzwonić pod numer wskazany w polisie, a zakład ubezpieczeń zorganizuje i pokryje koszty udzielonej pomocy, np. odholuje samochód do warsztatu, zapewni nam nocleg w hotelu, udostępni samochód zastępczy lub odwiezie podróżnych do miejsca zamieszkania. Niekiedy, szczególnie za granicą, mówimy o bardzo kosztownych świadczeniach. Np. w miniony weekend majowy naszemu klientowi, który kupił krótkoterminowe Assistance w Podróży, we Włoszech zepsuło się BMW. AXA zorganizowała i opłaciła holowanie, transport podróżnych oraz samochód zastępczy. Koszt dla klienta – kilkadziesiąt złotych składki. My za realizację świadczeń zapłaciliśmy ponad 11 tysięcy zł.

Dodatkowe ubezpieczenie

No to hipotetyczna, lecz prawdopodobna sytuacja. Planujemy wyjazd turystyczny samochodem. Niestety, nie mamy assistance, bo pierwotnie zakładaliśmy kupić wczasy w trybie last minute i polecieć samolotem, lecz zmieniliśmy plany. Co możemy w takiej sytuacji zrobić? Istnieje szansa dokupić do istniejącego OC lub OC/AC ochronę assistance?

– Wszystko zależy od oferty danego ubezpieczyciela. Zazwyczaj zakłady ubezpieczeń pozwalają na dokupienie assistance w trakcie trwania zawartej umowy OC lub AC. Najczęściej tak zawarta umowa assistance będzie obowiązywała do końca trwania umowy OC lub AC. Jeśli nasz ubezpieczyciel nie daje takiej możliwości, potrzebujemy innego zakresu ochrony lub chcemy wykupić assistance na krótszy czas. Wówczas rozwiązaniem są samodzielne produkty assistance, które możemy nabyć niezależnie od tego, gdzie posiadamy OC. Na rynku dostępne są oferty, gdzie możemy wykupić assistance tylko na czas podróży, np. na tydzień.

Jak sądzę i tak najbardziej opłacalne będzie kupienie assistance w pakiecie z OC, AC. Z jakimi wydatkami musimy się w takim przypadku liczyć?

– Zależy jak często podróżujemy i czego potrzebujemy. Jeśli regularnie korzystamy z samochodu, to na pewno najlepszym rozwiązaniem jest wybranie assistance w pakiecie z OC lub AC z szerokim zakresem ochrony. Koszt takiego ubezpieczenia zależy od wybranego wariantu. Podstawowe warianty assistance, które najczęściej zapewniają holowanie po wypadku, dostępne są zazwyczaj w cenie pakietu OC. Assistance z szerszą ochroną, również po awarii lub kradzieży auta, możemy znaleźć na rynku za ok. 100 zł rocznie. Za bogaty wariant assistance należy zapłacić często kilkaset złotych. Assistance oferowane oddzielnie na czas podróży jest idealnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy potrzebują szerszej ochrony assistance, a nie chcą kupować ubezpieczenia na rok. W oferowanym przez AXA Ubezpieczeniu Assistance w Podróży klienci najczęściej wybierają ubezpieczenie na 15 dni. A jeśli chodzi o składki, to zaczynają się już od 24 zł w przypadku ubezpieczenia 7-dniowego.

Uwaga na franszyzę kilometrową

Jacek Rink. Fot. AXA.

Assistance podróżne i zawierane podczas kupowania OC/AC mają podobne warunki?

– Generalnie te produkty opierają się na tej samej zasadzie – pomóc klientowi, gdy popadnie w kłopoty na drodze. Różnią się jednak zakresami realizowanych świadczeń, sumami ubezpieczenia i limitami.

Od czego zależy koszt assistance? Tylko od wyboru odpowiedniego pakietu?

– Składka assistance jest uzależniona od zakresu terytorialnego, zakresu ochrony, tj. kiedy i na jaką pomoc możemy liczyć oraz okresu na jaki jest zawierana umowa.

Na co trzeba zwracać uwagę wybierając Assistance?

– Na zakres ochrony – w razie jakich zdarzeń będziemy mogli liczyć na pomoc. Assistance często kojarzone jest z wypadkiem, choć tak naprawdę najwięcej świadczeń realizowanych jest wcale nie po wypadku, a po awarii. Warto zwrócić uwagę na tzw. franszyzę kilometrową, tj. czy pomoc będzie udzielona, jeśli zdarzenie będzie miało miejsce pod domem klienta, czy dopiero, gdy klient odjedzie od domu np. 50 km. Warto również zwrócić uwagę na sumy i limity świadczeń.

Holowanie do warsztatu

Jakie wyłączenia są najczęściej stosowane?

– Najczęściej możemy mówić o rażącym niedbalstwie, którego przykładem może być rozładowany akumulator, ponieważ kierowca nie wyłączył świateł. Częstym ograniczeniem jest również brak pomocy w razie powtórnej awarii, w sytuacji, gdy klient nie usunął poprzedniej usterki.

Przy holowaniu pojazdu określane są limity. Czego one dotyczą? Holowania do domu? Do najbliższego warsztatu? Kto decyduje o tym, gdzie jest holowane auto a zarazem o tej odległości?

– To każdorazowo jest regulowane przez warunki ubezpieczenia. W różnych produktach może to różnie wyglądać. Niektórzy ubezpieczyciele zastrzegają, że to oni będą decydować do jakiego warsztatu samochód będzie odholowany. Inni dają klientom swobodę w podjęciu decyzji. Lepiej wybrać takie ubezpieczenie, gdzie to kierowca decyduje o miejscu holowania samochodu. Poza tym pojazd jest holowany do określonego w umowie limitu, który jest wyrażony w odległości od miejsca zdarzenia, np. 200 km lub kwotowo. Spotykane są również oferty bez limitów, czego przykładem może być wariant Premium Assistance w Podróży, gdzie po wypadku w Polsce samochód będzie holowany do miejsca wskazanego przez klienta, bez limitu.

Idąc torem poprzedniego pytania, czy osoba ubezpieczająca pojazd dostaje mapę rozmieszczenia warsztatów związanych z ubezpieczalniami w Europie, Polsce?

– Towarzystwa ubezpieczeniowe często posiadają sieć współpracujących z nimi warsztatów partnerskich, jednak ogranicza się to z reguły do terytorium Polski. Często takie listy są zamieszczone na stronie internetowej ubezpieczyciela. Na życzenie klienta, może być również taka lista mu przekazana.

Utrata zniżek OC i AC

Co najczęściej obejmują punkty związane z pomocą medyczną?

– To zależy od produktu i warunków umowy. Najczęściej jest to pomoc po wypadku lub w razie nagłego zachorowania, do którego doszło w trakcie podróży.

Czy w przypadku zdarzenia, w którym skorzystamy z assistance, tracimy zniżki na kolejny rok, tak jak w przypadku „uruchomienia” AC?

– Nie. Korzystanie z assistance nie wpływa w żaden sposób na zniżki i wysokość składki OC lub AC.

Assistance jest często zawierane na podróże zagraniczne. Czy ma jakiś sens podróżne assistance w kraju? 

– Jak najbardziej. Awaria, wypadek, czy kradzież samochodu tak samo może zdarzyć się za granicą, jak i w Polsce. Może koszty pomocy udzielanej w kraju są niższe niż za granicą, to nie oznacza, że są małe, a dzięki assistance możemy ich uniknąć. Zresztą to nie tylko pieniądze, bo również bezpieczeństwo kontynuacji podróży, jak i komfort nasz i naszej rodziny. Wyobraźmy sobie, że jadąc na wakacje nad morze, nasz samochód ulega awarii lub bierze udział w kolizji. Bez dobrego assistance kończymy wakacje, a przynajmniej mocno je sobie psujemy. Dzięki assistance nasz samochód trafi do warsztatu, gdzie będziemy mogli go naprawić, a podróżni mogą kontynuować podróż udostępnionym samochodem zastępczym, przenocować w hotelu lub zostać przewiezieni we wskazane miejsce.

Tagi: AC, assistance, Assistance w Podróży, AXA, bmw, holowanie do warsztatu, OC, odległość od warsztatu, pomoc medyczna, Premium Assistance w Podróży, ubezpieczenie w podróży, utrata zniżek, zniżki AC