Komentarze wyłączone

Anatomia samochodu – hamulce [część 1]

Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe

Przed wyruszeniem w podróż samochodem powinniśmy sprawdzić jego stan i zadbać o niezbędne w trasie wyposażenie. Warto również z grubsza poznać budowę kilku najważniejszych podzespołów naszego pojazdu, aby czuć się pewniej na drodze na wypadek awarii.

Najczęściej kierowcy skupiają się na tym, jak szybko samochód przyspiesza, zapominając o tym, jak ważne jest jego sprawne zatrzymanie. Samochodowy system hamulcowy musi być wyposażony w przynajmniej dwa układy: podstawowy (uruchamiany naciśnięciem pedału hamulca) oraz dodatkowy (będący hamulcem awaryjnym, potocznie zwany ręcznym, którego używa się głównie na postoju).

W samochodach osobowych stosuje się hydrauliczne układy hamulcowe. W przewodach hamulcowych znajduje się nieściśliwy płyn, który pod wpływem nacisku na pedał hamulca tłoczony jest do tłoków w cylindrach hamulcowych kół. Siła hamowania na przednich kołach jest zawsze większa niż na tylnych, a nad odpowiednim rozdziałem sił hamowania pomiędzy osiami czuwa korektor siły hamowania. Obecnie możemy wyróżnić dwa rodzaje hamulców stosowanych w samochodach: hamulce tarczowe i hamulce bębnowe. Co prawda te drugie już wychodzą z użycia, ale wciąż na ulicach jeździ wiele pojazdów wyposażonych w ten typ hamulców.

Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe są typem hamulca ciernego. Składają się przede wszystkim z klocków hamulcowych oraz tarcz. Klocki hamulcowe (zazwyczaj dwa, umieszczone po obu stronach tarczy) są elementem hamującym, tzw. biernym. Ich okładzina wykonana jest z trudno ścieralnego oraz zapewniającego wysoki współczynnik tarcia materiału. Tarcza to natomiast element czynny, połączony na sztywno z hamowanym wałem – w przypadku samochodu z poszczególną półosią. Klocki dociskane są do tarczy hydraulicznie poprzez tłoczki, dzięki czemu następuje hamowanie.

Hamulce bębnowe składają się z siłownika hydraulicznego, szczęk oraz bębna, który stanowi ich obudowę i jednocześnie element czynny – połączony z obracającym się wałem. Szczęki umieszczone są wewnątrz bębna. Naciśnięcie pedału hamulca uruchamia siłownik, który rozpiera szczęki w kierunku zewnętrznym. Na szczękach znajduje się okładzina cierna. Podczas kontaktu szczęk z wewnętrzną częścią bębna następuje hamowanie.

Budowa hamulca bębnowego

Budowa hamulca bębnowego

Jeśli kontrolujemy regularnie stan techniczny naszego auta, to o zbliżającej się wymianie klocków będziemy wiedzieć dużo wcześniej. Zazwyczaj żywotność tarcz hamulcowych jest dwa razy większa niż klocków, ale nie jest to regułą. Czasem w tym samym czasie wymienia się zarówno klocki jak i tarcze. Na obydwu elementach nie powinno się oszczędzać. Różnica w cenie to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych, ale znana i renomowana marka idzie często w parze z jakością. Nie warto również za mocno zwlekać z wymianą klocków czy też tarcz hamulcowych. Wraz ze zużyciem ich grubość maleje, przez co spada ich zdolność do odprowadzania ciepła. W takim przypadku istnieje większe ryzyko przegrzania układu hamulcowego.

Jak często wymieniacie klocki oraz tarcze hamulcowe w swoich samochodach?

Tagi: abc mechaniki, anatomia samochodu, bębnowe hamulce, bębny, budowa hamulców, budowa hamulców bębnowych, budowa układu hamulcowego, hamulce, klocki hamulcowe, Mechanika, podzespoły w aucie, tarcze hamulcowe, układ hamulcowy