pistolet dozujący do paliwa

AdBlue to nazwa substancji chemicznej, stosowanej w układach wydechowych samochodów wyposażonych w silniki diesla. Dzięki niej pojazd jest w stanie spełnić wymagania, wynikające z norm dotyczących emisji spalin. Wszystko dlatego, że płyn AdBlue neutralizuje aż 90% szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. Jeszcze do niedawna ta technologia była stosowana głównie w pojazdach ciężarowych. Dziś wtrysk posiada coraz więcej osobówek. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, czym jest AdBlue, gdzie kupić ten płyn i na co uważać, decydując się na zakup samochodu z silnikiem diesla.

Auta z silnikiem diesla – zalety i wady 

Samochody z silnikami wysokoprężnymi nadal cieszą się dużą popularnością, szczególnie wśród tych kierowców, którzy dużo i często podróżują. Takie auta uznaje się za bardzo ekonomiczne w eksploatacji – charakteryzują się mniejszym zużyciem paliwa niż pojazdy z silnikami benzynowymi, co ma istotne znaczenie z perspektywy redukcji kosztów wynikających z użytkowania samochodu. Po drugie, silniki diesla mają wyższy moment obrotowy niż ich benzynowe odpowiedniki. W efekcie takie samochody pozwalają kierowcom na bardziej dynamiczną jazdę.

Jeszcze do niedawna podstawową cechą diesli był ich negatywny wpływ na środowisko. Spaliny wydobywające się z samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne zawierały dużą ilość tlenków azotu. Kolejne normy dotyczące redukcji poziomu emisji spalin w samochodach skłoniły producentów aut do poszukiwania rozwiązań, dzięki którym nawet diesle byłyby w stanie spełnić coraz bardziej wyśrubowane standardy. W ten sposób narodziła się technologia AdBlue.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Niebieskie paliwo AdBlue – co to jest?

AdBlue, niekiedy nazywane także niebieskim paliwem, to znak towarowy, za pomocą którego oznacza się płyn składający się z dwóch substancji: wody i mocznika. Początkowo tę technologię stosowano głównie w samochodach ciężarowych. Wraz z wprowadzeniem normy euro 6 wtrysk AdBlue zaczęto montować także w pojazdach osobowych. Wszystko dlatego, by nowe auta były w stanie przejść bardzo rygorystyczne testy dotyczące poziomu emisji szkodliwych związków chemicznych. Oprócz aspektów ekologicznych, zastosowanie tego rozwiązania ma jeszcze jedną korzyść. Przy optymalnych ustawieniach silnika, AdBlue wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 5%. Warto jednak pamiętać, że te parametry w dużej mierze zależą od temperatury, w której następuje czyszczenie spalin.

Jak działa wtrysk AdBlue?

W nowoczesnych samochodach z silnikiem diesla, w bagażniku lub pod maską znajduje się zbiornik AdBlue. W niektórych modelach aut jest on umiejscowiony tuż pod zbiornikiem, w którym gromadzi się paliwo. AdBlue w postaci mgiełki wprowadza się do katalizatora SCR, stanowiącego element układu wydechowego. Pod wpływem temperatury z tej substancji uwalniany jest amoniak, który skutecznie neutralizuje tlenki azotu. W wyniku reakcji chemicznej, jaka zachodzi pod wpływem AdBlue, następuje rozbicie szkodliwych tlenków na wodę i azot, które nie są już niebezpieczne ani dla środowiska, ani zdrowia człowieka.

AdBlue – zużycie i zasady uzupełniania

Ile wynosi zapotrzebowanie na AdBlue? Zużycie tej substancji w dużej mierze zależy od poziomu spalania paliwa. Zazwyczaj jednak, z całkowicie napełnionym zbiornikiem można bez problemu przejechać nawet kilka tysięcy kilometrów. Warto jednak pamiętać o regularnym uzupełnianiu tej substancji. Jeśli zbiornik AdBlue będzie pusty, komputer pokładowy w samochodzie przełączy się na tryb awaryjny. To z kolei może utrudnić dalszą jazdę autem.

Chociaż teoretycznie płyn AdBlue nie jest konieczny, by silnik działał prawidłowo, to jednak sterowniki stosowane w nowoczesnych samochodach zostały skonfigurowane w taki sposób, że pojazd nie uruchomi się, jeśli zbiornik AdBlue będzie pusty. Komputer pokładowy zazwyczaj ostrzega kierowcę o niskim poziomie tej substancji. Takich informacji nie warto bagatelizować, by nie narażać się na ryzyko zablokowania rozruchu silnika.

Brak płynu AdBlue w najgorszym razie grozi unieruchomieniem pojazdu. Kierowcy, którzy posiadają Assistance, w tej sytuacji mogą liczyć na pomoc ze strony ubezpieczyciela, który zapewni holowanie pojazdu do warsztatu w celu uzupełnienia niebieskiego paliwa. W nieco gorszej sytuacji będą właściciele tych aut, które są objęte ochroną w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC. Jeśli samochód zostanie unieruchomiony, najrozsądniej będzie kupić płyn AdBlue i uzupełnić go we własnym zakresie. Koszt takiej usługi w serwisie może kosztować nawet kilkadziesiąt złotych.

Wtrysk AdBlue – czy warto go wymontować?

Chociaż płyn AdBlue skutecznie oczyszcza spaliny ze szkodliwych tlenków, to jednak ma właściwości silnie korodujące. W efekcie tego, jego nieumyślne rozlanie na karoserii może skutkować uszkodzeniem powłoki lakierniczej. Z tego samego względu warto pamiętać o regularnych wymianach elementów układu wtryskowego. To z kolei często podnosi koszty eksploatacji pojazdu nawet o kilka tysięcy złotych.   

Co więcej, w niskiej temperaturze AdBlue podlega krystalizacji. Jeśli tak się stanie, mogą wystąpić problemy związane z zatkaniem instalacji, co z kolei prowadzi do unieruchomienia pojazdu. Kupując samochód z wtryskiem AdBlue, nie warto decydować się na usunięcie tego systemu. Na drogach, szczególnie w Austrii i Niemczech, coraz częściej zdarzają się kontrole, podczas których policjanci dokonują pomiaru zawartości szkodliwych substancji w spalinach.

AdBlue – gdzie kupić?

AdBlue można kupić w sklepach motoryzacyjnych, na stacjach benzynowych, a także warsztatach i serwisach samochodowych. Wielu kierowców, chcąc zaoszczędzić, decyduje się także na zakup tej substancji w internecie. Oryginalny płyn AdBlue kosztuje ok. 60-80 zł za 10 litrów. W sieci z łatwością można jednak znaleźć także takie płyny, których cena jest nawet o połowę niższa.