Komentarze wyłączone

5 sposobów na przedłużenie życia chłodnicy

chłodnicaChłodnica to kluczowy element układu chłodzenia silnika.

Jak podpowiada nazwa, chłodnica odprowadza ciepło z cieczy wypływającej z jednostki napędowej. Płyn wraca następnie do kanałów w głowicy i bloku silnika. Układ chłodzenia ma działać tak, aby silnik pracował w optymalnej temperaturze: nie był ani zbyt zimny, ani zbyt ciepły. Temperatura cieczy chłodzącej powinna wynosić 85-90 stopni Celsjusza.

Chłodnica zbudowana jest z szeregu kanałów oraz ożebrowania z cienkiej blachy zwiększającego powierzchnię wymiany ciepła. W trakcie jazdy przepływ powietrza zapewnia odprowadzanie ciepła. Jeśli przepływ jest zbyt mały lub nie występuje wcale (np. podczas postoju), włącza się wentylator.

Chłodnice samochodowe nazywa się potocznie chłodnicami wody. Jednak w układzie chłodzenia najczęściej rolę czynnika chłodzącego odgrywa wodny roztwór glikolu etylenowego, czyli płyn chłodniczy.

Jego kontrola jest bardzo istotna. Do zbiorniczka wyrównawczego warto zaglądać chociaż raz w miesiącu. Zaznaczone są na nim dwie wartości: minimalna i maksymalna. Przy zimnym silniku poziom płynu powinien zawierać się pomiędzy nimi, na środku.

Kontrola zbiorniczka może nam podpowiedzieć, że z samochodem jest coś nie tak. Jeśli pojawiają się w nim spaliny (bąbelki) lub olej, to znak, że żywot uszczelki pod głowicą dobiega końca.

Uszczelka pod głowicą może ulec wypaleniu, gdy silnik się przegrzewa z powodu zbyt małej ilości płynu chłodzącego. W kryzysowych sytuacjach można uzupełnić braki wodą destylowaną (demineralizowaną). Zwykła kranówka sprzyja powstawaniu korozji i osadzaniu się kamienia w chłodnicy. Zbyt duża ilość wody latem może być przyczyną powstawania korków parowych, a zimą korków lodowych.

Płyn do chłodnic wymienia się zazwyczaj co 3-5 lat. Warto jednak kontrolować jego właściwości. Można w tym celu udać się do warsztatu lub skorzystać z testera. Jeśli temperatura krzepnięcia jest zbyt wysoka (np. –5 stopni Celsjusza), ciecz może zamarznąć, co może skończyć się zniszczeniem chłodnicy i awarią jednostki napędowej. Niebezpieczna jest oczywiście także zbyt niska temperatura wrzenia, prowadząca do wzrostu ciśnienia w układzie chłodzenia i przegrzewania silnika.

Chłodnica może ulec uszkodzeniu np. poprzez uderzenie kamieniami. Podzespół można próbować reperować. Drobne ubytki można załatać specjalnym proszkiem dosypywanym do cieczy chłodzącej, nieco większe – uszczelniaczem w płynie. Są to jednak rozwiązania doraźne i nie powinno się na nich polegać na dłuższą metę. Ponadto grożą zatkaniem kanałów silnika.

Chłodnicę można także lutować. Najbezpieczniej będzie jednak kupić nową. Odradzamy kupowanie części używanych. Chłodnica przechowywana w niewłaściwych warunkach szybko koroduje. Korozja może nie być widoczna z zewnątrz. Podzespół może być w środku zakamieniony, a uszczelki sparciałe. Test polegający na wykrywaniu wycieków poprzez nalanie płynu może nic nie dać. Wady mogą dać o sobie znać, gdy chłodnica zacznie pracować pod ciśnieniem.

Co musisz wiedzieć o badaniu technicznym pojazdu?

Co regularnie sprawdzać w aucie poza poziomem oleju i ciśnieniem w oponach

Przygotowanie kół do zimy – zmiana opon to nie wszystko!

Jak często wymieniacie płyn chłodniczy?

Tagi: chłodnica, ciecz chłodząca, jak dbać o chłodnicę, Płyn chłodniczy, płyn chłodzący