10 złotych zasad bezpieczeństwa FIA zasada siódma – skupienie na jeździe

fot. BMW

fot. BMW

Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) spisało 10 zasad bezpieczeństwa, które powinny stanowić dla wszystkich kierowców fundamentalną wartość. Dzisiaj po raz siódmy przyjrzymy się zaleceniom stworzonym przez Międzynarodową Federację Samochodową.

W oryginalnym języku siódma zasada FIA mówi:

I want to be safe, I promise to pay attention, calling and texting make me dangerous.

W luźnym tłumaczeniu: chcę być bezpieczny, obiecuję skupiać się na jeździe, rozmawianie i pisanie przez telefon czyni mnie niebezpiecznym.

Jak widać, siódma zasada bezpieczeństwa FIA dotyczy problemu współcześnie szczególnie dużego. Telefony odgrywają bardzo dużą rolę w naszym codziennym życiu. Jeszcze kilka lat temu służyły jedynie dzwonieniu i pisaniu SMS-ów. Teraz odbieramy za ich pośrednictwem e-maile, przeglądamy media społecznościowe, czytamy wiadomości i wykonujemy wiele innych rzeczy, który wymagają wiele uwagi. Są to nasze narzędzia pracy, niezbędni towarzysze w edukacji i dla niektórych – uzależnienie.

Problem w tym, że wielu kierowców przekłada czynności związane z mobilnymi urządzeniami ponad znacznie bardziej wymagające zajęcie, jakim jest jazda samochodem. Tacy ludzie nie zdają sobie sprawy, z jakimi prędkościami właściwie się poruszają, jak dużą masę ma ich auto i jak wiele może się wydarzyć w trakcie tych dwóch sekund nieuwagi, wywołanych przez czytanie SMS-a, czy przeglądanie Facebooka.

Jadąc przepisowo przez miasto, przez 2 sekundy pokonujemy około 30 metrów. To bardzo duży dystans, na którym na jezdnię może wjechać rowerzysta, wbiec dziecko lub z miejsca parkingowego może wytoczyć się auto. Tych zdarzeń losowych nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Jedynym, co możemy zrobić, to skupić się na otoczeniu naszego samochodu oraz na prowadzeniu auta. Tylko wtedy będziemy mieli jakiekolwiek szanse zareagować.

Oprócz samej uwagi istotne są też szanse, jakie sobie dajemy na tę reakcję. Nawet jeśli dostrzeżemy zagrożenie, z jedną ręką zajętą nie mamy wymaganego maksimum kontroli nad autem. Gwałtowne manewry wymijające wymagają obu rąk na kierownicy. Nigdy ruch wykonywany jedną ręką nie będzie tak precyzyjny i tak szybki jak ten, który zostanie zrealizowany przez podwójny chwyt wieńca. Skoro zawodnicy różnych serii wyścigowych, jadąc na maksimum swoich możliwości, w wielogodzinnych zawodach są w stanie cały ten czas trzymać obie ręce na kierownicy, to i Ty kierowco w drodze do pracy dasz radę. Pamiętaj też – ten SMS lub telefon może zaczekać. Jeśli sprawa jest naprawdę pilna – dzwoniący skontaktuje się ponownie. W takiej sytuacji zjedź w bezpieczne miejsce i tam odbierz telefon.

Tagi: bezpieczeństwo, FIA, jazda samochodem, telefon