10 złotych zasad bezpieczeństwa FIA: zasada pierwsza

Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), czyli Międzynarodowa Federacja Samochodowa zdaje sobie sprawę z tego, że działalność skupiona wokół motorsportu to duża odpowiedzialność i niepisany obowiązek wykorzystania swojego dużego wpływu w działaniach misyjnych, w tym na rzecz bezpieczeństwa. Dlatego powstało 10 złotych zasad FIA. Dzisiaj przedstawiamy pierwszą z nich.

W oryginalnym języku mówi ona:

I want to be safe, I promise to belt up, all passengers are my responsibility.

W luźnym tłumaczeniu: chcę być bezpieczny, obiecuję zapinać pasy, jestem odpowiedzialny za wszystkich pasażerów.

Pasy bezpieczeństwa to jeden z najważniejszych wynalazków w historii motoryzacji, istotnych dla redukcji obrażeń w razie kolizji lub wypadku. Mimo licznych kampanii społecznych wiele osób wciąż traktuje zapinanie pasów nie jako dobry zwyczaj, a jako przykry obowiązek, którego często nie wypełniają.

Niektórzy zarzucają też, że nakładanie takiego przepisu ogranicza ich prawo do wolności. Tutaj problem tkwi w zbyt wąskim postrzeganiu konsekwencji niezapięcia pasów w razie wypadku. Obrażenia naszego własnego ciała to nie tylko nasz problem. Nasz uszczerbek na zdrowiu lub śmierć oznacza także konsekwencje dla naszych bliskich – psychologiczne i materialne. Dodatkowo obciążamy społeczeństwo kosztami naszego leczenia. Niezapinanie pasów to zatem nie tylko zwyczaj niemądry nie tylko ze względu na brak troski o własne zdrowie. To także prezentowanie bardzo egoistycznej postawy.

FIA zachęca, aby kierowca pamiętał o zapięciu pasów, jak również o tym, aby pilnował tego u swoich pasażerów – jest on bowiem osobą odpowiedzialną za ich bezpieczeństwo. Taryfy ulgowej nie mają wbrew temu, co wiele osób uważa, pasażerowie tylnych miejsc. Pasy powinien mieć zapięty każdy.

Jadąc z większą liczbą osób na pokładzie należy pamiętać, że nie zapinając pasów ryzykujemy nie tylko uszczerbek na swoim zdrowiu. W razie wypadku nasze ciało będzie jak niezabezpieczony pocisk, który poszybuje w stronę współtowarzyszy podróży. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że przy czołowym zderzeniu dorosła osoba siedząca z tyłu bez pasów bezpieczeństwa samą siłą inercji ciała jest w stanie złamać poprzedzający ją fotel.

Dlatego pamiętajcie pierwszą złotą zasadę bezpieczeństwa FIA: zawsze zapinajcie pasy i nigdy nie ruszajcie, póki Wasi pasażerowie również nie zapną pasów.

O tym jak należy zapinać pasy dowiecie się z naszego artykułu:

Jak prawidłowo zapinać pasy bezpieczeństwa?

Tagi: bezpieczeństwo, FIA, Pasy bezpieczeństwa