Jak jeździć samochodem ze skrzynią CVT?

Auta z przekładniami CVT oferowane są przez wielu producentów. Jest to jednak wciąż rozwiązanie niszowe w porównaniu z liczbą pojazdów ze skrzyniami ręcznymi i klasycznymi automatami, dostępnymi na polskim rynku. Jeśli jednak już zdecydujemy się na CVT, warto wiedzieć czym się charakteryzuje jazda autem z tym rozwiązaniem.

Czym jest przekładnia CVT? Pełna nazwa tego rozwiązania to Continously Variable Transmission. Po polsku skrzynie te określa się mianem przekładni bezstopniowych. Sama nazwa nie zdradza jednak dokładnie, z czym mamy do czynienia.

CVT to rodzaj przekładni stosowanej w samochodach, jako alternatywa dla skrzyni ręcznej i automatycznej, w której liczba przełożeń jest nieograniczona. Przełożenie jest bowiem regulowane płynnie przez stożki, na których przesuwa się pasek. Zbliżają się one do siebie i oddalają, w zależności od potrzeby i tym samym regulują rozmiary okręgów, na których nawinięty jest pasek (może to być też pas łańcuchowy).

To bardzo uproszczony opis, ale wyjaśniający podstawową zasadę działania CVT. Dzięki takiej budowie przekładni, możliwe jest dostosowywanie przełożenia do obciążenia, bez konieczności zmiany prędkości obrotowej silnika. Jednostka napędowa może więc pracować optymalnie, dając zawsze maksymalną moc względem zapotrzebowania.

Co ciekawe, do jazdy do tyłu, w obudowie z przekładnią CVT zintegrowana jest dodatkowa przekładnia, służąca wyłącznie za bieg wsteczny.

Jazda samochodem z CVT nie różni się zanadto od jazdy ze skrzynią automatyczną. By ruszyć, wystarczy przełożyć wybierak trybu w D i zdjąć nogę z hamulca. Samochód, podobnie jak w przypadku skrzyni automatycznej, ruszy sam i będzie się powoli toczył. Później wystarczy już tylko dodawać i odejmować gazu, w zależności od potrzeb.

Zauważalna będzie jednak inna praca silnika. Przy przyspieszaniu, szczególnie dynamicznym, wyraźnie słyszana będzie stabilizacja jednostki napędowej na jednej prędkości obrotowej, przy której motor da optymalną moc. Zmiana prędkości jazdy realizowana będzie przez płynną zmianę przełożenia przez CVT. Przy bardzo intensywnym przyspieszaniu oznacza to bardzo głośną pracę silnika, co należy niestety do wad tego rozwiązania technicznego.

Z założenia CVT nie służy jednak dynamicznej jeździe. Ta jest wręcz uciążliwa w samochodach z tym typem przekładni. CVT zostały stworzone przede wszystkim z myślą o oszczędzaniu paliwa. Chociaż silnik sprzęgnięty z CVT zawsze pracuje w swoim optimum, nie oznacza to wcale, że zawsze działa oszczędnie. Optimum może też oznaczać maksymalne osiągi. Dlatego, aby jechać autem z taką skrzynią oszczędnie, należy przyspieszać łagodnie, nie obciążając zanadto silnika.

Druga istotna kwestia to hamowanie. Nowoczesne samochody z przekładniami CVT wyposażone są w symulowane, ustalone przełożenia, które możemy wybierać za pomocą manetek za kierownicą. Manetki kojarzą się ze sportową jazdą. Tu jednak wcale do tego nie służą.

Gdy hamujemy silnikiem w aucie z CVT, powoli zmienia on przełożenie i zwalnia aż do całkowitego wytracenia prędkości. Jednak by było to bardziej skuteczne, warto posługiwać się manetkami i wirtualnie redukować przełożenia. Tym sposobem auto będzie wkręcać silnik na wyższe obroty, dzięki czemu hamowanie motorem będzie skuteczniejsze.

Jeśli z CVT będziecie obchodzić się łagodnie, auto odwdzięczy się Wam niskim zużyciem paliwa. Jeśli natomiast pedał gazu będziecie naciskać chociaż trochę za mocno, skutki będą odwrotne.

GD Star Rating
loading...

Tagi: automat, cvt, jak jeździć, poradnik, Skrzynia automatyczna, skrzynia bezstopniowa, skrzynia biegów
Zadebiutowała Škoda Kodiaq
Zadebiutowała Škoda Kodiaq

Zamknij