ABC: Jak wymienić wycieraczki samochodowe?

Często o stanie wycieraczek przypominamy sobie dopiero podczas ulewy, gdy naprawdę ich potrzebujemy do jazdy. Kiedy ich stan okazuje się niezadowalający, żałujemy, że nie wymieniliśmy ich wcześniej. W dzisiejszym poradniku pokażemy Wam, jak uniknąć tej nieprzyjemnej sytuacji.Ważna jest regularna ocena stanu wycieraczek. Jeżeli na gumie znajdują się wyszczerbienia albo zaczyna się ona po prostu kruszyć, wycieraczki należy wymienić na nowe.

Zużyte wycieraczki zaczynają skakać po szybie, zamiast płynnie się po niej przesuwać. Inną oznaką zużycia jest charakterystyczne skrzypienie. Może to być spowodowane słabym dociskiem wycieraczek do szyby, ale w większości wypadków skrzypienie to znak, że pióra wymagają wymiany na nowe.

Z pewnością nie warto zwlekać z ich wymianą. Wycieraczki nie kosztują dużo, a mają zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo podróżowania w deszczu.

Planując zakup nowych wycieraczek, należy sprawdzić, jaka jest zalecana długość piór dla naszego modelu samochodu . Można to odczytać w instrukcji pojazdu lub znaleźć odpowiednie informacje w Internecie. Często producenci wycieraczek podają również na opakowaniu, dla jakich modeli samochodu wybrany produkt jest odpowiedni. Jeżeli długość starych wycieraczek była dobra, wystarczy je zmierzyć i kupić takie same.

Za krótkie wycieraczki ograniczają pole widzenia, a za długie mogą zahaczać o uszczelkę przedniej szyby, przez co ich praca będzie głośna i szybko się zniszczą.

Obecnie do wyboru mamy zwykłe wycieraczki ze specjalnym spojlerem dociskającym lub wycieraczki całogumowe (płaskie), bez metalowego stelaża.

Wymiana wycieraczek jest dość prostą czynnością, jednak wykonywana po raz pierwszy może przysporzyć pewnych trudności. Wycieraczki są montowane za pomocą przejściówek zatrzaskowych.
Aby wymienić wycieraczki, w pierwszym kroku podnosimy ramiona do pionu. Naciskamy mały zatrzask na spodzie wycieraczki, gdzie styka się ona z metalowym ramieniem. Po naciśnięciu i odblokowaniu zatrzasku przesuwamy wycieraczkę w kierunku dołu ramienia. Stara wycieraczka jest już zdjęta.

Plastikowy adapter umieszczamy w metalowym haku, nie wciskając go do końca. Umożliwi to zamontowanie w adapterze wycieraczki. Gdy wycieraczka znajduje się już w adapterze, mocno ciągniemy ją w górę ramienia, aż do usłyszenia charakterystycznego kliknięcia.

Delikatnie opuszczamy ramiona na szybę. Podczas wymiany wycieraczek  należy uważać, aby nie trącić ramion, gdy są bez wycieraczek. Ramię wycieraczki dociskane jest przez sprężynę. Dotknięcie może spowodować, że ramię z impetem opadnie na szybę, powodując jej pęknięcie.

Tylną wycieraczkę zazwyczaj wymienia się razem z ramieniem. Warto wymienić całe ramię, ponieważ często za rozmazywanie czy skakanie wycieraczki odpowiada zużyta sprężyna dociskowa. Za wymianą całego ramienia przemawia również jego niski koszt, zazwyczaj niewiele większy od ceny samego pióra.

Zazwyczaj wycieraczki ulegają uszkodzeniom zimą. Nie próbujmy ich odrywać od szyby, gdy są do niej przymarznięte. Częstym błędem jest również próba usunięcia wycieraczkami szronu z szyby. Kończy się to ich poszczerbieniem – nadają się jedynie na śmietnik. Dlatego warto używać odmrażaczy. To najlepsze rozwiązanie, w ten sposób nie niszczymy szyb ani piór wycieraczek – zapewnia Maciej Chmielewski z Invest Moto Centrum w Bydgoszczy.

Można też uruchomić silnik i po jego rozgrzaniu włączyć nawiew ciepłego powietrza na szybę, jednak zanim samochód odpowiednio się nagrzeje, minie kilka minut. Wycieraczki nie powinny pracować na sucho. Dlatego istotna jest kontrola ilości płynu do spryskiwaczy. Gdy wycieraczki poruszają się po suchej szybie, rysują ją. Drobinki kwarcu i inne zanieczyszczenia na szybie powodują, że na powierzchni szyby powstają małe ryski, które podczas nocnej jazdy pogarszają widoczność.
Nie dopuszczajmy do zużycia wycieraczek do tego stopnia, że gumowe pióro się rozwarstwia. Wewnątrz pióra znajduje się cienka metalowa listwa usztywniająca, która może powodować poważne rysy na szybie.

Dbałość o czystość szyb i poziom płynu do spryskiwaczy oraz odpowiednia eksploatacja wycieraczek zimą przedłużają ich żywotność. Kiedy wycieraczki ulegną uszkodzeniu, nie zwlekajmy z ich wymianą, ponieważ mają one wpływ na bezpieczeństwo podróżowania.

Jakie wycieraczki polecacie? Co sądzicie o płaskich wycieraczkach?

GD Star Rating
loading...

  • Mondeo_driver

    Używam płaskich wycieraczek unitec. Jest ok. Przedstawiony sposób montażu jest sensowny i prosty. W przypadku wycieraczek ze stelażem nie trzeba ich naginać, żeby razem z adapterem umieścić je w ramieniu :)

  • Mondeo_driver

    Używam płaskich wycieraczek unitec. Jest ok. Przedstawiony sposób montażu jest sensowny i prosty. W przypadku wycieraczek ze stelażem nie trzeba ich naginać, żeby razem z adapterem umieścić je w ramieniu :)

  • drwal pustynny

    A tam, idziecie na łatwiznę. Pytanie powinno brzmieć: “jak wymienić wycieraczki w czasie jazdy” co jasno sugeruje ostatnie zdjęcie :P

    • Anonim

      Podczas jazdy i oczywiście z włączonymi wycieraczkami :)

  • drwal pustynny

    A tam, idziecie na łatwiznę. Pytanie powinno brzmieć: “jak wymienić wycieraczki w czasie jazdy” co jasno sugeruje ostatnie zdjęcie :P

    • Anonim

      Podczas jazdy i oczywiście z włączonymi wycieraczkami :)

  • Wycie Raczka

    Ostatnio przez Polskę przewalają się takie burze i ulewy, że nawet i dobre wycieraczki nie dają rady… Obawiam się że Ci z niesprawnymi wycieraczkami jako pierwsi decydują się na postój na poboczu.

  • Wycie Raczka

    Ostatnio przez Polskę przewalają się takie burze i ulewy, że nawet i dobre wycieraczki nie dają rady… Obawiam się że Ci z niesprawnymi wycieraczkami jako pierwsi decydują się na postój na poboczu.

  • Sapiens

    Dodam od siebie, że nie tylko pióra wycieraczek mogą powodować złe zbieranie. W starych samochodach nie raz trzeba wymienić całe ramiona, gdyż jest za słaby docisk sprężyny, ja tak miałem i chyba 3 komplety piór kupiłem nim ramiona wymieniłem i to się okazał złoty środek.

    • Anonim

      To fakt. Nie polecam tanich zamienników z allegro. Są nie wiele lepsze od starych…

  • Sapiens

    Dodam od siebie, że nie tylko pióra wycieraczek mogą powodować złe zbieranie. W starych samochodach nie raz trzeba wymienić całe ramiona, gdyż jest za słaby docisk sprężyny, ja tak miałem i chyba 3 komplety piór kupiłem nim ramiona wymieniłem i to się okazał złoty środek.

    • Anonim

      To fakt. Nie polecam tanich zamienników z allegro. Są nie wiele lepsze od starych…

  • Zbyszek

    Ja korzystałem z pomocy Youtuba. Ciekawe instrukcje znalazłem tutaj: https://www.youtube.com/channel/UCyEOTobvEW1YoNbPv6_ePOQ. No i przyokazji trafiłem na świetne wycieraczki z trwałym piórkiem Visee Aquatec. Polecam filmik i wycieraczki :)

  • onia

    Jak wymienić? W NordGlass :-) )

Tagi: adapter, jak wymienić, opis wymiany wycieraczek, plastikowy, płaskie, ramię, szyba, użytkowanie, wycieraczki, wymiana, wymiana wycieraczek
Jak dbać o światła w samochodzie
Jak dbać o światła w samochodzie

Zamknij